Kierunek muzeum

czyli co wolno, a czego nie wolno robić w muzeum

Kreatywność i sztuka

Muzeum – statyczny świat przedmiotów z odległych czasów, niedostępny dla wszystkich zmysłów, chroniony przez szklane gabloty, nudny, bezduszny, bezbarwny? To najsmutniejszy, ale niestety jeden z najpopularniejszych opisów dotyczących odbioru sztuki muzealnej. Jeżeli dołączymy do tego katalog barier w postaci trudności w zrozumieniu treści przekazu, brak przewidywalności w zachowaniu najmłodszych, możliwość przypadkowego zniszczenia eksponatu – to przestanie nas dziwić fakt, że na liście atrakcji spędzania czasu wolnego z dzieckiem zwiedzanie muzeów znajduje się gdzieś na samym końcu. Dlatego też jednym z ważnych zadań stojącym przed placówkami edukacyjnymi, szczególnie tymi przeznaczonymi dla dzieci w wieku przedszkolnym, jest wprowadzenie dziecka w świat sztuki muzealnej poprzez dostarczenie prawidłowych wzorów świadomego uczestnika i odbiorcy dóbr kultury, rozbudzenia szacunku do przeszłości, tradycji, dzieła i jego twórcy, uwrażliwienie na piękno dziedzictwa kulturowego.

Wyprawa do miejsc związanych z przeszłością wcale nie musi być ani trudna, ani nudna. Nauczyciele nie powinni obawiać się wizyty wychowanków w galeriach, muzeach, parkach etnograficznych, centrach nauki. Wszystko zależy bowiem od naszego osobistego nastawienia i przekonania do tej wartościowej formy spędzania czasu z dziećmi. Jeżeli chcemy uczynić wizytę w muzeum jedną z atrakcji planowanych na trasie wydarzeń kulturalnych w najbliższym roku szkolnym, warto spojrzeć na nią inaczej. 

Przede wszystkim potraktujmy muzeum jako:

POLECAMY

■    gabinet osobliwości – spójrzmy na zbiory muzealne jako wachlarz eksponatów rozbudzających wyobraźnię dziecka, obfite źródło inspiracji dla różnorodnych działań edukacyjnych, prowadzenia pasjonujących rozmów o przeszłości i przyszłości; w trakcie wizyty możemy wspólnie z wychowankami wybrać jeden obiekt, który stanie się punktem wyjścia do ciekawego projektu edukacyjnego lub badawczego. 

■    kuźnię edukacji – wizyta w muzeum może rozbudzić ciekawość poznawczą, wzbogacić wiedzę dzieci na określony temat, uporządkować zdobyte wiadomości podczas innych form nauczania, pomóc w zdobywaniu nowych doświadczeń i umiejętności, tak wiele bowiem treści edukacyjnych zawartych jest w zbiorach muzealnych – począwszy od techniki, przyrody, tradycji, poprzez sztukę, aż po historię. Przekaz rzetelnej i fachowej wiedzy płynie wprost od fachowców, którzy nieraz z ogromną pasją potrafią w jasny i interesujący sposób odkryć tajemnice zastygłych w bezruchu eksponatów. 

■    wachlarz zmysłów – jedną z funkcji muzeów jest kształtowanie wrażliwości na piękno kultury, szczególnych doznań młodym odbiorcom sztuki muzealnej dostarczają muzea artystyczne, podczas zwiedzania niektórych z nich (np. muzeum rzeźby) możemy pozwolić sobie na bezpośredni kontakt z eksponatem. Każdy może dotknąć, poznać fakturę materiału rzeźbiarskiego, objąć dzieło artysty. W galeriach jest zaws...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI