Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

8 listopada 2017

NR 13 (Styczeń 2016)

Każdy z nas jest inny – warsztat na temat inności
Materiały do zajęć

0 407

Grupa wiekowa:

  • dzieci 5-letnie

Potrzebne materiały:

  • garderoba,
  • sezonowe dodatki, 
  • okulary, 
  • taśma, 
  • czerwona szarfa, 
  • płyta CD (DVD) z bajką, 
  • materiały o różnej fakturze

 

Warsztat można podzielić na kilka części i przeprowadzać w postaci krótkich eksperymentów. Potrzebne będą dodatkowe pomoce, które trzeba zgromadzić. Warto wykorzystać garderobę i dodatki sezonowe, np. w zimie wystarczy wziąć z szatni rękawiczki czy apaszki lub szaliki. Kolejne zabawy opatrzymy komentarzem na temat różnorodności i inności. Niezwykle ważne jest rozwijanie w dzieciach ciekawości poznawczej w tym obszarze i przekonania, że osoby, które nietypowo się zachowują czy inaczej wyglądają, mają takie same potrzeby jak my. Dzieci niewidome, głuchonieme czy nietypowe w swoich zachowaniach – też lubią się bawić i śmiać.

Ćwiczenie „Przewodniku, prowadź”

Dziecko zamyka oczy i porusza się po sali według słownych wskazówek nauczyciela. Wejście w perspektywę rówieśnika, który nie widzi, może stać się pretekstem do rozmowy o dzieciach niedowidzących.

Ćwiczenie „Widzę tylko trochę”

Ćwiczenie z okularami służy pokazaniu dzieciom, że niektórym z nas wygodniej patrzeć kącikiem oka. W tym celu każde dziecko zaklei taśmą szkiełka swoich okularów, pozostawiając niewielkie otwory, przez które będzie mogło patrzeć. Po założeniu tak przygotowanych okularów poproś dzieci, aby rozejrzały się wokół i oswoiły z sytuacją. Potem możesz, łącząc je w pary, poprosić, aby: patrzyły na siebie, poszły przed siebie, trzymając się za rączki, przeszły pojedynczo po czerwonej taśmie na podłodze. Długość doświadczenia i rodzaj zadań zależy od wielkości grupy i poziomu funkcjonowania dzieci. Próby powinny być krótkie, aby nie przeciążać zmysłów małych przedszkolaków. Dzieci szybko odkryją, że muszą ustawiać głowę pod określonym kątem.
Warto podkreślić tę obserwację. Część dzieci z objawami ze spektrum autyzmu widzi wyraźniej peryferycznie. Czasem, choć ustawiają głowę bokiem, świetnie widzą to, co jest przed nimi. Warto wzbogacić tę wiedzę o ciekawostki ze świata zwierząt, np.:

  • konie widzą prawie dookoła; nie postrzegają tego, co jest za ich ogonem i 2 m przed nimi; ucho konia jest zwrócone w tę stronę, w którą właśnie patrzy,
  • koty i psy widzą mniej barw niż my; psy najlepiej rozpoznają kolor niebieski i żółty, zaś koty widzą wyblakłe barwy,
  • ptaki i zwierzęta polujące nocą często lepiej widzą w ciemnościach.

Ćwiczenie „Nie słyszę”

Odtworzenie bajki z wyciszoną fonią i prośba o odczytywanie treści...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy