Diagnoza, czyli poznaj umiejętności swojego podopiecznego!
Odpowiednio prowadzona diagnoza to ważny wskaźnik do projektowania i organizacji ciekawych a zarazem uczących, stymulujących określone sfery rozwojowe zajęć dla dzieci. Diagnoza pozwala na przybliżenie aktualnego stanu rozwojowego dziecka, wyszczególnienie jego mocnych oraz słabych stron, a przede wszystkim wyznacza kierunek oddziaływań pedagogiczno-wychowawczych, jakim powinien podążyć nauczyciel. Dostrzeganie rozwoju nowych umiejętności pośród swoich wychowanków, to również dla wielu pedagogów wielka satysfakcja i radość. Monitorując postępy swojej grupy oraz bacznie obserwując zmiany rozwojowe, należy jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach. Poniższe wskazówki mogą okazać się bardzo cenne, szczególnie w sytuacji wystąpienia dylematów np. o tempo czy też kierunek rozwoju pośród poszczególnych dzieci.
POLECAMY
Pierwsza diagnoza przedszkolna (czyli ukierunkowana diagnoza na badanie gotowości szkolnej pięciolatków) powinna się odbyć na samym początku nowego roku przedszkolnego, czyli na przełomie września i października. Kolejną diagnozę warto przeprowadzić w kwietniu lub w maju. Jednak w czasie prowadzenia obserwacji rozwoju dzieci młodszych warto korzystać z karty obserwacji w częstszych odstępach czasu, aby jak najlepiej dostosowywać treść realizowanego programu przedszkolnego do potrzeb i możliwości wychowanków.
Wskazówki, o których warto pamiętać
- Przede wszystkim należy mieć na uwadze, że rozwój dzieci, pomimo przyjęcia jako wzorcowe określonych norm rozwojowych, jest uwarunkowany wieloma z...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.