Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak zostać kulturalnym widzem,
czyli kilka słów o kinowym savoir-vivrze

Artykuły z czasopisma | 20 listopada 2017 | NR 28
56

Wizyta w kinie to wydarzenie kulturalne zarówno dla małych i dużych widzów. Dla najmłodszych jest swojego rodzaju przygodą, która może zostawić wiele niezapomnianych wzruszeń i pozytywnych emocji. Do każdego wydarzenia kulturalnego należy się odpowiednio przygotować, żeby spełniło swoją funkcję. Wśród ważnych aspektów składających się na szczególną atmosferę i magię kina nie można pominąć zasad savoir-vivre’u, które obowiązują zarówno małych, jak i dużych amatorów X Muzy.

Temat zajęć:

Jak zostać kulturalnym widzem?

Cele ogólne:

•     przygotowanie dzieci do kulturalnego odbioru sztuki filmowej,
•     nabywanie umiejętności odczytywania informacji podanych w formie uproszczonych rysunków,
•     kształtowanie współpracy w obrębie grupy poprzez stawianie zadań do wykonania.

Cele szczegółowe:

Dziecko:
•     wie, jak należy prawidłowo zachować się w kinie,
•     rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków,
•     współpracuje w zespole, 
•     podejmuje próby uzasadnienia własnego wyboru,
•     bierze aktywne udział w zabawie ruchowej,
•     odczuwa satysfakcję z dobrze wykonanego zadania, 
•     koncentruje uwagę na słowie mówionym,
•     prawidłowo rozpoznaje zapis swojego imienia.

Metody:

słowne, czynne (zadań stawianych do wykonania).

Formy: 

praca z całą grupą, zespołowa, indywidualna.

Wiek dzieci: 

 5–6 lat.

Pomoce: 

duży ekran do projekcji filmów, 9 pudełek kartonowych w formie sześcianu, 18 ilustracji w formie uproszczonych rysunków, 3 worki w różnych kolorach, dyktafon, płyta CD Kiedy maluchy zmieniają się w zuchy, Tańce integracyjne, koperty z imionami dla każdego dziecka, szablon biletu kinowego, order z napisem kulturalny widz, krążki w 3 kolorach.

Literatura:

w sali zajęć rozstawiony ekran do projekcji filmów, za nim ustawione 3 worki, na podłodze poukładane krążki.

 

Przebieg zajęć:

  • Kto zagościł w naszej sali? – prezentacja w formie zagadki.

Dzisiaj odwiedził nas niezwykły gość. Przybył do nas z miejsca, w którym wiele foteli ustawionych jest w rzędach, z miejsca, w którym wszyscy patrzą tylko w jedną stronę, a patrzą na ścianę, która jest biała i płaska i pokazuje nam świat w obrazkach. 

Czy wiedzie, kto i skąd do nas przybył?
Posłuchamy, co ważnego ekran ma nam do powiedzenia.

  • Prośba Ekranu – słuchanie nagrania odtwarzanego z dyktafonu – koncentrowanie uwagi na słowie mówionym.

Witam was, drogie dzieciaki! Przybyłem do was prosto z mojego ukochanego kina. Dowiedziałem się, że jutro wybieracie się na film „Agi Bagi”. Wasza pani zdradziła mi, że dla niektórych będzie to pierwsza wizyta w kinie. Czeka was wspaniała filmowa przygoda. Ale jak wiecie, do każdej wizyty trzeba się dobrze przygotować. Przede wszystkim musicie wiedzieć, jak należy zachowywać się w kinie. A wierzcie mi, nie jest to łatwa sztuka. Ostatnio gościłem u siebie dzieci z innego przedszkola. Ucieszyłem się, gdy zobaczyłem tyle roześmianych buź, ale, niestety, szybko się zasmuciłem. Te przedszkolaki nic, ale to zupełni nic nie wiedziały o dobrym zachowaniu. Krzyczały, skakały po fotelach, objadały się cukierkami i zostawiły po sobie ogromny bałagan. Chciałbym, żeby to się już więcej nie powtórzyło. Postanowiłem, że odwiedzę różne przedszkola i wspólnie z dziećmi zastanowimy się, jak zostać kulturalnym widzem. Czy zgodzicie się, abym został dzisiaj waszym nauczycielem?... Jeśli tak, zapraszam do wspólnej zabawy! 

  • Usiądź w fotelu – zabawa ruchowa do muzyki La bastringlo (materiały KLANZA) – w trakcie muzyki dzieci przeskakują przez kolorowe krążki; na przerwę w muzyce siadają na jednym z nich.
  • Kolorowy krążek mam – podział na zespoły; dzieci biorą krążek, na którym siedziały, i łączą się w zespoły według kolorów. 
  • W labiryncie złych zachowań (praca w zespołach) – dzieci wybierają worek w kolorze swojego zespołu, słuchają instrukcji odtwarzanej z dyktafonu (głos Ekranu), wysypują zawartość worka. Na trzech sześcianach są umieszczone po dwie ilustracje, jedna z nich przestawia negatywne zachowanie, druga – pozytywne. Zadaniem dzieci jest wskazanie zachowania niepożądanego w kinie (przykład ilus...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy