Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak powstaje film
czyli jak sprytnie zmontować ekipę filmową w przedszkolu

Artykuły z czasopisma | 20 listopada 2017 | NR 26
373

Film to dzieło sztuki, które nie ma jednego autora. Jest efektem dobrze zorganizowanej, wieloetapowej pracy zespołowej. Cudowny świat ruchomych obrazów wypełniony niesamowitymi dźwiękami i intrygującymi postaciami tworzą dla nas niezwykli twórcy. Każdy z nich wnosi swój indywidualny wkład w kreowanie fascynujących opowieści filmowych. Praca każdego z nich imponuje rozmachem, jest interesująca, czasami wręcz magiczna. O tym, kto i w jaki sposób tworzy dla nas wspaniały filmowy świat, postanowiłam porozmawiać z najmłodszymi widzami. Chcąc rozwinąć przed wychowankami wachlarz prac niezbędnych przy realizacji filmu, wprowadziłam ich w tajniki zawodu poszczególnych członków ekipy filmowej.

Skoncentrowałam się na sylwetkach osób, od których zależy najwięcej. Proponowany scenariusz zajęć jest pierwszym krokiem do zrealizowania ambitnego przedsięwzięcia, jakie postawiłam przed sześciolatkami, a mianowicie: nakręcenia wybranych scen z ostatnio obejrzanego filmu Dzieci z Bullerbyn w ramach cyklu „Moja pierwsza wizyta w kinie”.

 

Temat zajęć:

Niezwykli twórcy – poznajemy członków ekipy filmowej

Cele ogólne:

  • zapoznanie z procesem powstawania filmu,
  • wzbogacenie słownictwa o pojęcia związane z filmem: scenariusz, scenarzysta, reżyser, scenograf, obsada, operator itp.,
  • doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • rozumie pojęcia związane z filmem,
  • potrafi wyjaśnić, na czym polega praca najważniejszych osób pracujących nad filmem,
  • wie, że film to efekt pracy zespołowej,
  • uważnie słucha wybranych utworów muzyki filmowej,
  • stosuje ruch kreatywny w zabawie

Metody:

słowne, oglądowe, praktyczne

Formy:

praca z całą grupą, zespołowa, indywidualna

Wiek dzieci: 

5–6 lat

Pomoce:

szary karton z obrysowanymi zdjęciami na ramki, zdjęcia osób tworzących film, płyta CD z muzyką filmową, wyrazy do czytania, dzwonek telefonu, płyta z nagraniami rozmów, fragmenty fotosów filmowych, sztaluga, rysunek – schemat twarzy, kolorowe mazaki, klaps filmowy, historyjka obrazkowa

Literatura:

 E. Skowrońska-Labecka, Dźwięk i gest, Warszawa 1984

 

Przebieg zajęć:

Wprowadzenie

Wiem, że każdy z was lubi oglądać filmy. Niektórzy wybierają filmy animowane, które przeznaczone są dla dzieci, inni wolą przyrodnicze, a są też tacy, którzy lubią filmy fabularne, czyli takie, w których występują aktorzy. Dzisiaj opowiem wam o tym, kto tworzy film. Film bowiem jest efektem pracy wielu ludzi. Wchodzą oni w skład ekipy filmowej. Ekipa to zespół, który musi trzymać się razem i współpracować ze sobą. W przeciwnym razie to, co robią, będzie złe i mało interesujące. Oto plakat przedstawiający ekipę filmową. Odkryjemy tajemnice jej członków i przy okazji dowiemy się, jak powstaje film. Zapraszam.

Krok 1. Dobry pomysł na film, czyli gdzie szukać inspiracji?

Nauczycielka odsłania na tablicy zdjęcie 1 (scenarzysta przy komputerze)
Podstawą do realizacji filmu jest ciekawa opowieść. Może być ona zainspirowana prawdziwą historią, wymyśloną lub zaczerpniętą z książki. Autorem historii filmowej jest scenarzysta. On pisze scenariusz, w którym opisuje wydarzenia, zamieszcza informacje dotyczące postaci i scenografii, zapisuje tekst mówiony przez aktorów lub narratora. Scenarzysta sprawia, że losy bohaterów mogą być zabawne lub smutne, przejmujące lub pouczające. 
Zadanie dla dzieci: 
– Gdybyście byli scenarzystami, o czym chcielibyście, żeby był wasz film? – swobodne wypowiedzi dzieci. 

Krok 2. Kto przedstawia opowieść filmową? 

Nauczycielka odsłania na tablicy zdjęcie 2 (reżyser rozmawiający z aktorami)
Jedną z najważniejszych osób w powstawaniu filmu jest reżyser. Bierze on odpowiedzialność za cały film. Jego zawód można porównać do dyrygenta w orkiestrze. Przede wszystkim musi się zdecydować na tekst, który chce sfilmować, czyli dokonać wyboru scenariusza. Musi wybrać obsadę aktorską oraz skompletować cały zespół ludzi potrzebnych do zrealizowania filmu. Musi panować nie tylko nad pracą aktorów, ale nad działaniami wszystkich ludzi w ekipie filmowej. Aktorom udziela wskazówek, jak mają zagrać poszczególne sceny. 
Zadanie dla dzieci: „Lustra” – zabawa w parach (pobudzanie aktywności psychoruchowej, doskonalenie szybkości plastycznego reagowania). 
Dzieci w parach stoją naprzeciwko siebie. Jedno z nich wciela się w rolę reżysera, a drugie – aktora. Aktor stara się naśladować gesty oraz ruchy reżysera. Przemienia się w lustro i powtarza wszystko to, co robi reżyser. Później następuje zmiana ról. Propozycje zadań dla reżyserów na początku zabawy mogą wypływać z inicjatywy nauczycielki, np. „pokażcie aktorowi jak zagrać smutne małe dziecko, radosną dziewczynkę na łące, starszą panią, która waha się, czy przejść przez ulicę” itp. 

Krok 3. Dobra obsada podstawą dobrego filmu

Nauczycielka odsłania na tablicy zdjęcie 3 (aktorzy)
Aktor wciela się w jednego z bohaterów scenariusza. Dobry aktor to wizytówka filmu, gdyż to on skupia na sobie uwagę widza. Musi tak zagrać swoją rolę, żeby była naturalna i przekonująca dla odbiorców. Dobry aktor zagra niemal wszystko. Nawet tak nieprawdopodobną rolę, jak kartka papieru. Spróbujcie. 
Zadanie dla dzieci: Jesteś kartką papieru (rozwijanie wyobraźni, angażowanie ciała do wykonywania ruchów kreatywnych)
Wszyscy uczestnicy zabawy stoją naprzeciwko prowadzącego. Każdy ma wokół siebie trochę przestrzeni. Nauczyciel trzyma kartkę papieru w pozycji pionowej. Wykonuje szereg ruchów, które starają się naśladować wychowankowie. 
■    zagniatanie jednego rogu,
■    obrót w powietrzu,
■    złożenie na pół,
■    potrząsanie,
■    położenie w pozycji pionowej.
Zadanie uczestników polega na znalezieniu takiego ruchu ciała, który odpowiada ruchowi kartki. 

Krok 4. Kto buduje aktorski świat? 

Nauczycielka odsłania zdjęcie 4 (scenograf przy pracy)
Jedną z najważniejszych osób w filmie, zaraz po reżyserze i głównym aktorze, jest scenograf.
Przygotowuje on dekoracje, opracowuje kostiumy dla aktorów, wybiera plenery, w których będzie się rozgrywała akcja filmu, jednym słowem buduje świat, w którym grają aktorzy. Potrafi zaaranżować wnętrze gabinetu prezydenckiego, zbudować park, w którym panuje mgła, śnieżyca lub ulewa. Scenograf może stworzyć taki świat, jaki wymarzy sobie reżyser. Może być to świat realny, fantastyczny, a niekiedy – historyczny. 
Zadanie dla dzieci: W jakim miejscu rozgrywana jest scena filmowa? (rozmowa na podstawie zdjęć przedstawiających elementy scenograficzne).

Krok 5. Kto decyduje o wyglądzie aktora?

Nauczycielka odsłania na tablicy zdjęcie 5 (aktor po charakteryzacji)
Scenograf nigdy nie pracuje sam. Pomagają mu takie osoby jak kostiumolog, który dba o odpowiedni wygląd strojów, oraz charakteryzator. Ten ostatni współpracuje bezpośrednio z aktorem. Za pomocą odpowiednich kosmetyków, peruk, różnego typu materiałów potrafi przekształcić aktora w dowolną postać. Charakteryzator...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy