Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak powstaje film
czyli jak sprytnie zmontować ekipę filmową w przedszkolu

Artykuły z czasopisma | 20 listopada 2017 | NR 26
52

Film to dzieło sztuki, które nie ma jednego autora. Jest efektem dobrze zorganizowanej, wieloetapowej pracy zespołowej. Cudowny świat ruchomych obrazów wypełniony niesamowitymi dźwiękami i intrygującymi postaciami tworzą dla nas niezwykli twórcy. Każdy z nich wnosi swój indywidualny wkład w kreowanie fascynujących opowieści filmowych. Praca każdego z nich imponuje rozmachem, jest interesująca, czasami wręcz magiczna. O tym, kto i w jaki sposób tworzy dla nas wspaniały filmowy świat, postanowiłam porozmawiać z najmłodszymi widzami. Chcąc rozwinąć przed wychowankami wachlarz prac niezbędnych przy realizacji filmu, wprowadziłam ich w tajniki zawodu poszczególnych członków ekipy filmowej.

Skoncentrowałam się na sylwetkach osób, od których zależy najwięcej. Proponowany scenariusz zajęć jest pierwszym krokiem do zrealizowania ambitnego przedsięwzięcia, jakie postawiłam przed sześciolatkami, a mianowicie: nakręcenia wybranych scen z ostatnio obejrzanego filmu Dzieci z Bullerbyn w ramach cyklu „Moja pierwsza wizyta w kinie”.

 

Temat zajęć:

Niezwykli twórcy – poznajemy członków ekipy filmowej

Cele ogólne:

  • zapoznanie z procesem powstawania filmu,
  • wzbogacenie słownictwa o pojęcia związane z filmem: scenariusz, scenarzysta, reżyser, scenograf, obsada, operator itp.,
  • doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • rozumie pojęcia związane z filmem,
  • potrafi wyjaśnić, na czym polega praca najważniejszych osób pracujących nad filmem,
  • wie, że film to efekt pracy zespołowej,
  • uważnie słucha wybranych utworów muzyki filmowej,
  • stosuje ruch kreatywny w zabawie

Metody:

słowne, oglądowe, praktyczne

Formy:

praca z całą grupą, zespołowa, indywidualna

Wiek dzieci: 

5–6 lat

Pomoce:

szary karton z obrysowanymi zdjęciami na ramki, zdjęcia osób tworzących film, płyta CD z muzyką filmową, wyrazy do czytania, dzwonek telefonu, płyta z nagraniami rozmów, fragmenty fotosów filmowych, sztaluga, rysunek – schemat twarzy, kolorowe mazaki, klaps filmowy, historyjka obrazkowa

Literatura:

 E. Skowrońska-Labecka, Dźwięk i gest, Warszawa 1984

 

Przebieg zajęć:

Wprowadzenie

Wiem, że każdy z was lubi oglądać filmy. Niektórzy wybierają filmy animowane, które przeznaczone są dla dzieci, inni wolą przyrodnicze, a są też tacy, którzy lubią filmy fabularne, czyli takie, w których występują aktorzy. Dzisiaj opowiem wam o tym, kto tworzy film. Film bowiem jest efektem pracy wielu ludzi. Wchodzą oni w skład ekipy filmowej. Ekipa to zespół, który musi trzymać się razem i współpracować ze sobą. W przeciwnym razie to, co robią, będzie złe i mało interesujące. Oto plakat przedstawiający ekipę filmową. Odkryjemy tajemnice jej członków i przy okazji dowiemy się, jak powstaje film. Zapraszam.

Krok 1. Dobry pomysł na film, czyli gdzie szukać inspiracji?

Nauczycielka odsłania na tablicy zdjęcie 1 (scenarzysta przy komputerze)
Podstawą do realizacji filmu jest ciekawa opowieść. Może być ona zainspirowana prawdziwą historią, wymyśloną lub zaczerpniętą z książki. Autorem historii filmowej jest scenarzysta. On pisze scenariusz, w którym opisuje wydarzenia, zamieszcza informacje dotyczące postaci i scenografii, zapisuje tekst mówiony przez aktorów lub narratora. Scenarzysta sprawia, że losy bohaterów mogą być zabawne lub smutne, przejmujące lub pouczające. 
Zadanie dla dzieci: 
– Gdybyście byli scenarzystami, o czym chcielibyście, żeby był wasz film? – swobodne wypowiedzi dzieci. 

Krok 2. Kto przedstawia opowieść filmową? 

Nauczycielka odsłania na tablicy zdjęcie 2 (reżyser rozmawiający z aktorami)
Jedną z najważniejszych osób w powstawaniu filmu jest reżyser. Bierze on odpowiedzialność za cały film. Jego zawód można porównać do dyrygenta w orkiestrze. Przede wszystkim musi się zdecydować na tekst, który chce sfilmować, czyli dokonać wyboru scenariusza. Musi wybrać obsadę aktorską oraz skompletować cały zespół ludzi potrzebnych do zrealizowania filmu. Musi panować nie tylko nad pracą aktorów, ale nad działaniami wszystkich ludzi w ekipie filmowej. Aktorom udziela wskazówek, jak mają zagrać poszczególne sceny. 
Zadanie dla dzieci: „Lustra” – zabawa w parach (pobudzanie aktywności psychoruchowej, doskonalenie szybkości plastycznego reagowania). 
Dzieci w parach stoją naprzeciwko siebie. Jedno z ni...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy