Proces wchodzenia dziecka w świat pojęć geometrycznych jest szczególnie złożony i długotrwały. Rozpoczyna się od prostego wyodrębniania i charakteryzowania poszczególnych, najbardziej fundamentalnych rodzajów figur geometrycznych po systematyczne poznawanie ich kolejnych właściwości. Początkowo wyobrażenia geometryczne w umysłach dzieci są dość ogólne i elementarne – ściśle powiązane z życiową praktyką2, jednak z biegiem czasu – wraz z sukcesywnym pogłębianiem zdobytej wiedzy i ciągłym jej poszerzaniem – stają się coraz bardziej usystematyzowane, spójne i zaawansowane, czego potwierdzeniem są słowa J. Łatowej, że ów zbiór doświadczeń „prowadzi do bardzo naiwnego schematyzowania geometrycznego, by dojść do bardziej abstrakcyjnego opisu, przechodzącego w teorię geometrii związaną z poglądowymi źródłami”. Ważne jest zatem, aby już od najmłodszych lat dziecięcym doświadczeniom matematycznym towarzy...
Geometria – inspiracje dla najmłodszych
Poszerzanie znajomości oraz rozwijanie umiejętności rozróżniania i klasyfikowania poszczególnych figur geometrycznych i ujmowania stosunków przestrzennych stanowi jedno z zadań w ramach edukacji matematycznej na pierwszym szczeblu kształcenia – już w trakcie przebywania dziecka w przestrzeni przedszkolnej. Potwierdzeniem tego jest zapis w podstawie programowej, w której czytamy: „Dziecko kończące wychowanie przedszkolne rozróżnia przedmioty, obiekty, kolory, podstawowe figury geometryczne i porównuje ich wielkości”.