Dodawanie i odejmowanie to dwa podstawowe działania matematyczne, które dzieci poznają już w trakcie edukacji przedszkolnej. W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego znajduje się zapis: „Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole: przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego”. Już na tym etapie edukacji dziecko dokonuje pierwszych prób poprawnego rachowania w zakresie do 10: poznaje, czym jest dodawanie i odejmowanie oraz uczy się wykorzystywać zdobytą wiedzę w sytuacjach praktycznych.
POLECAMY
Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania stanowi wyzwanie zarówno dla nauczyciela, jak i dla dzieci. Na początku zaznajamiania dzieci z tymi pojęciami należy zwrócić uwagę na kilka kwestii, np. „dodawanie liczb i rozkładanie ich na składniki, poznanie znaków działań oraz próba wyjaśnienia zależności pomiędzy dodawaniem i odejmowaniem – odejmowanie jako działanie odwrotne do dodawania”.
Istotą wszelkich działań w zakresie kształtowania pojęcia dodawania i odejmowania jest „zrozumienie, poprzez dod...