Dołącz do czytelników
Brak wyników

Co nas zatruwa?

Artykuły z czasopisma | 15 marca 2018 | NR 31
324

Scenariusz zajęć dla dzieci w wieku 4–6 lat na podstawie książki Skok na smog Doroty Majkowskiej-Szajer

Temat zajęć O co ten dym? Czyli o tym, co nas zatruwa
Cel ogólny Kształtowanie postaw proekologicznych – uświadamianie dzieciom wpływu zanieczyszczenia
środowiska na jakość życia i zdrowie człowieka
Pomoce Wiatraczek, paski bibuły dla każdego dziecka, piórka, odkurzacz, płatki kosmetyczne, waciki,
chusteczki higieniczne, kartki, arkusz papieru, flamastry, obrazki z różnicami

 

 

 

 

Przebieg zajęć

Nauczyciel czyta dzieciom fragmenty książki: „Rozdział I – w którym poznasz kilku mieszkańców Miasta i dowieszsię co nieco o celu ich misji” oraz „Rozdział II – dzięki któremu dowiesz się, co zatruwa życie mieszkańców Miasta i skąd się to bierze”.

Dziś poznamy przyczyny złego stanu powietrza, którym oddychamy.
Usiądźcie wygodnie i posłuchajcie.

    

Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego tekstu. Nauczyciel zadaje dzieciom pytania:

Kim są bohaterowie książki?

  • Czym podróżują Hanka, Misiek i Paloma?
  • Jaką misję ma do wykonania załoga statku antysmogowego?
  • Kto to jest Niska Emisja?
  • Co stale zatruwa powietrze?
  • Jakie są skutki palenia w piecu?
  • Czym palono w jednym z domów? Czy rzeczy te powinny być palone w piecu?
  • Jaką nazwę nosi wymieniony w książce piec? Jak myślicie – dlaczego akurat taką?
  • Co oprócz dymu z pieców zatruwa powietrze Miasta?
  • Czym jest smog?

Nauczyciel może też pokazać dzieciom ilustracje lub zdjęcia przedstawiające smog.

„Wdech – wydech”. Ćwiczenia oddechowe kształtujące umiejętność ekonomicznego zużywania powietrza w czasie mówienia i wspomagające proces wydłużania fazy wydechowej.

Moi drodzy, oddychanie jest czynnością niezbędną do życia, dlatego warto robić to prawidłowo. Proszę, żebyście usiedli w siadzie skrzyżnym, wyprostowali plecy i po kolei wykonywali polecenia.

  1. Wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami – kilkukrotne powtórzenie.
  2. Leżymy na plecach – każdy dostaje jakiś przedmiot, który kładzie sobie na klatce piersiowej (książeczki, pluszaki, klocki itp.). Dzieci, wdychając powietrze, obserwują, jak dana rzecz unosi się, a następnie, przy wydechu, opada. Powtarzamy ćwiczenie kilka razy.
  3. Dmuchanie na wiatraczek – nauczyciel trzyma w ręku wiatraczek, po kolei każde dziecko podchodzi i próbuje za pomocą dmuchnięcia wprawić wiatraczek w ruch. 
  4. Dmuchanie na paski bibuły – każde dziecko otrzymuje krótki pasek bibuły, zadaniem dzieci jest dmuchanie na niego tak, by jak najdłużej utrzymał się poziomo w powietrzu.
  5. Próba utrzymania piórka jak najdłużej w powietrzu – dzieci dostają piórko i starają się za pomocą dmuchania utrzymać je w powietrzu.

„Czym oddychamy?” – doświadczenie.

Zapewne jesteście ciekawi, jak wygląda nasze powietrze. Powietrze to coś, czego nie widać ani nie czuć. Jednak za pomocą tego eksperymentu możemy zobaczyć, co takiego się w nim znajduje. Potrzebujemy do tego odkurzacza oraz płatków kosmetycznych. 

W...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy