Bezpieczeństwo dziecka jest najważniejsze!

Edukacja przedszkolna

Bezpieczeństwo dziecka to podstawowa potrzeba, a także zadanie przedszkola wpisane do podstawy programowej. Każdy program nauczania powinien zawierać stosowne treści dotyczące bezpieczeństwa i wszelkich jego kategorii: bezpieczeństwo w ruchu drogowym, bezpieczeństwo zabaw na śniegu, bezpieczne korzystanie z technologii itd. Nauczyciel wykorzystuje treści zawarte w programie nauczania, aby realizować zadania podstawy programowej.

Ruch drogowy, zachowanie kierowców i pieszych to tematyka, która powinna pojawić się zawsze niezależnie od pory roku na przestrzeni wszystkich lat pobytu dziecka w przedszkolu. Częste pogadanki o bezpieczeństwie w ruchu drogowym to powinność pedagogiczna i bardzo skuteczne działanie kształtujące nawyki pożądanych zachowań u dzieci. 

POLECAMY

W artykule przyjęta została koncepcja podziału konspektu z uwzględnieniem dwóch grup wiekowych: dla młodszych i dla starszych przedszkolaków. Wynika to z tendencji opisu zajęć w przedszkolu oraz wśród naukowców i pedagogów. Podział na każdą grupę wiekową zdaje się być już nieco archaiczny.

Młodsze przedszkolaki

Temat Bezpieczeństwo na ulicy 
Cel ogólny Całościowe wsparcie rozwoju na podstawie eksploracji otoczenia przedszkola, techniki 
i aktywności naśladowczej
Cele
szczegółowe
Doświadczenia 
w obszarach 
rozwojowych

Dziecko:
W obszarze fizycznym: 

  • spaceruje, biega, reaguje na sygnały,
  • podaje koło, trzyma oburącz koło, animuje kołem,
  • planuje ruch, smaruje klejem, trzyma papier w trakcie smarowania, trzyma pasek papieru chwytem pęsetkowym dwupunktowym oburącz, przykleja

W obszarze emocjonalnym:

  • cieszy się, panuje nad chęcią wykonania czynności jako pierwszy, 
  • wyraża zachwyt według form zaproponowanych przez nauczyciela

W obszarze społecznym:

  • czeka na swoją kolej w zabawie, wyraża podziękowania,
  • użycza koledze narzędzi potrzebnych do wykonania ćwiczenia,
  • spaceruje w parze

W obszarze poznawczym: 

  • konstruuje, odtwarza, przekształca model samochodu (drzewa) w technice origami płaskie z koła,
  • rozróżnia, nazywa, klasyfikuje papierowe koła,
  • wykorzystuje znaczenie koloru sygnalizatorów świetlnych w zabawie,
  • rozmawia na temat zasad w ruchu drogowym, zadaje pytania, słucha wyjaśnień
Metody, techniki Wybrane techniki systemu Edukacja przez ruch (origami płaskie z koła), zabawy 
orientacyjno-porządkowe, naśladowcze, konstrukcyjne, rozmowy swobodne i kierowane
Narzędzia, środki Paski papieru pakowego, kolorowe koła do składania, sygnalizator lub inne symbole świateł, plastikowe koła lub serso dla każdego dziecka, kolorowe kartony – podkłady do wykonania obrazka, klej w sztyfcie (po jednym dla każ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI