Grupa, z którą pracowaliśmy dotychczas, posiada więc inną dynamikę. Powinniśmy zatem poświęcić czas i uwagę, by poznać ją na nowo. W tym roku wyzwanie wydaje się tym trudniejsze, że wielu wychowanków było nieobecnych w przedszkolu od ponad pół roku. Niepewność, odzwyczajenie od fizycznego kontaktu, lęk przed funkcjonowaniem w grupie – to tylko część problemów, które mogą się pojawić w nowym roku.
Pierwsze spotkania z muzyką zarówno w przypadku dzieci nowo przybyłych, jak i starszych przedszkolaków powinny zatem ułatwiać i wspierać realizację zabaw o charakterze integracyjnym. Pozwalają one dzieciom poznać się nawzajem, nawiązać kontakt, poczuć się dobrze i bezpiecznie we własnym towarzystwie. Niwelują stres związany z przebywaniem w nowym i obcym miejscu, pozwalają na odnalezienie oparcia w nauczycielu oraz grupie rówieśniczej.
POLECAMY
W kręgu zabaw integracyjnych zabawy muzyczne zajmują szczególne miejsce, i to z kilku powodów. Zdaniem M. Suświłło (zob. M. Suświłło, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, s. 38) łagodzą one przebieg adaptacji, pozwalają zaspokoić naturalną potrzebę ruchu, ekspresji, zabawy. Społeczny charakter zabaw muzyczno-ruchowych sprzyja socjalizacji, dzieci realizują w ten sposób potrzebę akceptacji grupy rówieśniczej, tworzą i wzmacniają więzi grupowe. Wspomniane proc...