Dołącz do czytelników
Brak wyników

Arteterapia w przedszkolu

15 marca 2018

NR 31 (Listopad 2017)

Życzliwość to sztuka!

0 74

W działaniach przedszkolnych dotyczących życzliwości zachęcajmy dzieci do spojrzenia na świat trochę z innej perspektywy, rozmawiajmy z nimi, praktykujmy życzliwość, bądźmy dla nich wsparciem i przykładem.

Ćwiczenie dla nauczyciela

Pomyśl o wszystkich dzieciach w grupie. Zastanów się, w jaki sposób sam im okazujesz życzliwość i szacunek każdego dnia. Następnie, tak jak potrafisz, narysuj lub wypisz pięć życzliwych czynów, które bezinteresownie wykonałeś w ciągu dnia dla swoich dzieci.

 

Scenariusz zajęć z okazji Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień

Zadania •     rozwijanie umiejętności bycia uważnym na siebie i innych,
•     rozwijanie samoświadomości,
•     rozwijanie umiejętności bycia życzliwym,
•     rozwijanie refleksyjności,
•     rozwijanie empatii,
•     dostrzeganie wdzięczności,
•     dostrzeganie swojej siły,
•     wzmacnianie poczucia bycia dobrym ważnym i potrzebnym
•     rozwijanie umiejętności wyrażania emocji za pomocą ruchu,
•     rozwijanie świadomości ciała,
•     wyzwalanie ekspresji,
•     pokonywanie ograniczeń, nieśmiałości,
•     wyzwalanie pozytywnej energii,
•     dostrzeżenie poczucie sprawstwa,
•     dostrzeżenie poczucia kontroli
Pomoce i materiały dydaktyczne Folia malarska (można nabyć w sklepie z artykułami budowlanymi), fartuszki plastyczne, farby do malowania palcami, pastele olejne, małe karteczki, kredki, rola z arkuszem papieru (do nabycia w sklepach papierniczych i z artykułami budowlanymi), szkicownik (do nabycia w sklepach papierniczych, dla plastyków), tekturowe koła średnicy ok. 10 cm dla każdego uczestnika, kredki, kolorowe sznurki lub wąskie wstążeczki, szablon kuli ziemskiej, przybory do pisania, paski papieru, klej, kartka A4, papierowe serce średnica ok. 25–30 cm, nagrania ze spokojną muzyką, odtwarzacz muzyki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć

Powitanie: wprowadzenie dzieci do tematyki zajęć z okazji Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień.

Ćwiczenie 1: Jestem pełen szacunku do ciebie 
    
Dzieci siedzą na dywanie. Nauczyciel przydziela im zadania:
    
Powitania to forma zwrotu lub gestu grzecznościowego, którą wykonują ludzie na całym świecie podczas witania się z drugą osobą. Jej forma zależy od znajomości danej osoby, od pory dnia, kultury czy innej okoliczności spotkania. Słowa czy gesty wykonywane podczas powitania wyrażają szacunek, radość wobec napotkanej osoby lub stanowią jedynie formę czysto grzecznościową, gdy np. tego wymaga jakaś sytuacja. Poprzez pewien rodzaj gestu, jaki następuje przy powitaniu, można także pokazać, do jakiej grupy społecznej, wyznaniowej czy narodowej należymy. W Japonii np. powitanie i pożegnanie przekazuje się ukłonem. U nas usłyszysz od kolegi „cześć” lub bardziej oficjalnie „dzień dobry” czy „dobry wieczór”, może doświadczysz „przybicia piątki”, „żółwika”, uśmiechu, skinienia głową, spojrzenia prosto w oczy lub czegoś zupełnie innego. 

Zadania stawiane dziecku

W ciszy i skupieniu przyjrzyj się przez moment uważnie swoim koleżankom i kolegom obok ciebie i pomyślał o codziennej formie przywitania, jaką nawzajem siebie obdarowujecie każdego dnia w przedszkolu, wyrażając tym samym szacunek i uznanie wobec innych. Następnie pomyśl o takim geście, którego jeszcze nie użyłeś wobec koleżanek i kolegów, a który również wyraża szacunek i uznanie wobec nich i może stanowić formę dzisiejszego pozdrowienie. Jaki to gest, którym chcesz pozdrowić dziś inne osoby, wyrażając tym samym do nich szacunek i uznanie? Czy będzie to gest wspólny dla wszystkich, czy też każdego z osobna obdarujesz zupełnie innym gestem? Jeśli już wiesz, prześlij swoje własne pozdrowienie pełne życzliwości, szacunku i uznania dla innych.
    
Podsumowanie ćwiczenia 

Jaki wybrałeś gest? Co oznaczał twój gest? Co było ważnego w tym geście dla ciebie? Co czułeś, gdy obdarowywałeś innych swoim gestem? Jaką wartość dla ciebie miało obdarowanie kogoś powitaniem? Jaką wartość miało dla ciebie bycie przywitanym? Jaką wartość dla ciebie miało bycie powitanym w taki sposób? W jakiej sytuacji czułeś się lepiej? Jak to jest witać się z innymi? Co jeszcze pozytywnego dało ci ćwiczenie? Co jeszcze nowego odkryłeś dzięki temu ćwiczeniu? Jakie są wasze wspólne odkrycia?

Ćwiczenie 2: Taniec 
    
Wcześniej można przygotować spokojną muzykę.
    
Dzieci stoją w kole. 
    
Zadania stawiane dziecku

Pomyśl o innych osobach z twojej grupy w sposób życzliwy i miły. Następnie zastanów się, jak możesz pozdrowić zebrane dzieci za pomocą tańca. Jaki ruch w twoim tańcu kojarzy się tobie z pozdrowieniem? Kiedy uznasz, że wiesz, zacznij poruszać się w swoim tańcu pełnym życzliwości do innych. Co robi twoja głowa w tym tańcu? Co robią twoje ręce? Co robią twoje nogi? Jak porusza się całe twoje ciało, wykonując życzliwe gesty wobec innych? Jak okażesz szacunek innym za pomocą ruchu? Kiedy uznasz, że wiesz, zacznij tańczyć w taki sposób, jak chcesz i potrafisz, swój taniec życzliwości wobec innych. Gdy skończysz, usiądź i poczekaj w ciszy na inne osoby. 

Podsumowanie ćwiczenia 

Jak się czułeś w tym tańcu? Czego jeszcze pozytywnego doświadczyłeś w tym ćwiczeniu? Kiedy możesz jeszcze tak myśleć o innych? Jak się czujesz, przyj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy