Znaczenie wczesnej interwencji dla rozwoju dzieci z niepełnosprawnością

Psychologia i pedagogika

Nie ulega wątpliwości, że wczesne lata życia dziecka są najbardziej znaczące dla jego prawidłowego rozwoju. W tym okresie ma miejsce rozwój układu nerwowego, któremu towarzyszy wzrost wszystkich funkcji motorycznych. Przyjmuje się również, że od urodzenia do siódmego roku życia trwa najbardziej intensywny rozwój percepcji dziecka. 

Według badań przeprowadzanych w Polsce i na świecie około 2% wszystkich noworodków jest zagrożonych ryzykiem okołoporodowym związanym z nieprawidłowościami w przebiegu ciąży, powikłaniami porodowymi bądź też niską wagą urodzeniową. Jak podaje K. Szamotulska, w ostatnich latach odsetek żywych urodzeń noworodków osiągających wagę poniżej 2,5 kg wynosił około 6%, natomiast odsetek tzw. wcześniaków, czyli dzieci urodzonych przed 37. tygodniem trwania ciąży – prawie 7%. Dzieci takie również stanowią grupę dużego ryzyka, a ich dalszy rozwój może się wiązać z licznymi nieprawidłowościami w rozwoju psychoruchowym. Według danych Instytutu Matki i Dziecka u prawie co czwartego wcześniaka są rozpoznawane znaczące deficyty rozwojowe, u 14% występuje upośledzenie intelektualne, a u co dziesiątego – upośledzenie sensoryczne (mózgowe porażenie dziecięce, zaburzenia widzenia, uszkodzenia narządu słuchu). Poza tym ważną grupę stanowią dzieci w wieku 0–7 lat, u których zaburzenia rozwojowe mają naturę genetyczną, chociaż bardzo trudno oszacować ich odsetek. 

POLECAMY

Wczesna interwencja

W związku z tym, że okres pierwszych lat życia dziecka jest czasem jego największej wrażliwości we wszystkich wymiarach jego rozwoju, wpływającej na kształtowanie się przyszłych osobowościowych struktur regulacyjnych, fundamentalną kwestią jest nie tylko wczesne wykrywanie dysfunkcji i problemów rozwojowych, ale także jak najszybsze organizowanie działań wspomagających jego rozwój oraz wyrównywanie bądź neutralizowanie stwierdzonych braków i trudności. Tym bardziej jest to istotne, jeśli uświadomimy sobie, że wczesna pomoc rehabilitacyjna udzielona dziecku jest uzasadniona przez szczególną gotowość małego dziecka do uczenia się elementarnych umiejętności motorycznych, emocjonalnych i społecznych. W szczególności dotyczy to dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością. W praktyce medycznej na określenie tego rodzaju wczesnych, specjalistycznych działań wspomagających na rzecz dziecka stosuje się pojęcie „wczesna interwencja”. 
W najogólniejszym sensie termin „interwencja” można zdefiniować jako przerwanie, wpłynięcie lub zmodyfikowanie jakiegoś istniejącego procesu, który najczęściej ma szkodliwy charakter. Celem jest przerwanie go lub transformacja jego przebiegu, żeby całkowicie uniknąć bądź przynajmniej zminimalizować wynikające z niego niekorzystne skutki. W sferze medycznej interwencję rozumie się w kategoriach wielostronnego leczniczego oddziaływania z zewnątrz 
na proces chorobowy jednostki celem jego wstrzymania i doprowadzenia do pełnego zdrowia lub sprawności bądź...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI