Zdrowo i kreatywnie – niezbędne pomoce dydaktyczne w pracy nauczyciela dotyczące tematyki zdrowego żywienia

Edukacja zdrowotna

Spożywanie posiłków jest bardzo ważną, codzienną czynnością podczas pobytu dzieci w przedszkolu, ale równocześnie stanowi spore wyzwanie dla pracowników przedszkola. Dzieci przychodzą do przedszkola z różnymi żywieniowymi przyzwyczajeniami. Mimo odpowiednio opracowanego jadłospisu, pysznych potraw w przedszkolnym menu, często możemy również usłyszeć takie wypowiedzi, jak: „nie chcę”, „nie lubię”, „nie będę tego jadł”. Okazuje się, że zmienne apetyty, wybiórcze jedzenie, grymaszenie, lęk przed spróbowaniem to najczęstsze problemy zgłaszane przez nauczycieli.

Z jednej strony na pewno rodzina dziecka jest na co dzień tym głównym środowiskiem, w którym kształtowane są zwyczaje żywieniowe (wspólne spożywanie posiłków lub ich brak, liczba słodkich przekąsek, dieta monotonna czy urozmaicona), kluczowe natomiast znaczenie ma również prowadzona przez nauczycieli edukacja żywieniowa, pokazywanie dobrych wzorców, nauka kultury spożywania posiłku w grupie przedszkolnej. Sprzyja temu długi czas spędzany w przedszkolu, podczas którego dzieci spożywają większą liczbę posiłków. Niestety, w czasach gdy tempo życia jest coraz szybsze, w rodzinnych domach nie zawsze docenia się wartość smacznego i pożywnego jedzenia. W efekcie codzienna dieta okazuje się monotonna w stosunku do dań, które dziecko otrzymuje w przedszkolu, co nasila obawy, lęk przed skosztowaniem nieznanego produktu.

Jak przekonać przedszkolaka do spróbowania obiadu? Jak zachęcić do jedzenia warzyw, nowych produktów? Czy rzeczywiście cała odpowiedzialność za żywienie dzieci spoczywa tylko na pracownikach układających jadłospisy i przygotowujących posiłki? Jaka jest rola przedszkola w kształtowaniu nawyków żywieniowych u dzieci?

POLECAMY

Kuchnia pełna zapachów, kolorów, kształtów

Dzieci jedzą to, co lubią, a lubią to, co znają, czyli produkty, których miały okazję wcześniej doświadczyć na różne sposoby. Jako osoby dorosłe przy wyborze żywności najczęściej kierujemy się racjonalnymi argumentami, m.in.: „jemy, bo jest zdrowe”, „szkoda wyrzucić”, „trzeba jeść”, „zjem więcej, bo później nie będzie okazji”, które dla małego dziecka nie są atrakcyjne czy przekonujące. 

Aby rozbudzić chęć bliższego obcowania z produktami spożywczymi, z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI