Z jednej strony na pewno rodzina dziecka jest na co dzień tym głównym środowiskiem, w którym kształtowane są zwyczaje żywieniowe (wspólne spożywanie posiłków lub ich brak, liczba słodkich przekąsek, dieta monotonna czy urozmaicona), kluczowe natomiast znaczenie ma również prowadzona przez nauczycieli edukacja żywieniowa, pokazywanie dobrych wzorców, nauka kultury spożywania posiłku w grupie przedszkolnej. Sprzyja temu długi czas spędzany w przedszkolu, podczas którego dzieci spożywają większą liczbę posiłków. Niestety, w czasach gdy tempo życia jest coraz szybsze, w rodzinnych domach nie zawsze docenia się wartość smacznego i pożywnego jedzenia. W efekcie codzienna dieta okazuje się monotonna w stosunku do dań, które dziecko otrzymuje w przedszkolu, co nasila obawy, lęk przed skosztowaniem nieznanego produktu.
Jak przekonać przedszkolaka do spróbowania obiadu? Jak zachęcić do jedzenia warzyw, nowych produktów? Czy rzeczywiście cała odpowiedzialność za żywienie dzieci spoczywa tylko na pracownikach układających jadłospisy i przygotowujących posiłki? Jaka jest rola przedszkola w kształtowaniu nawyków żywieniowych u dzieci?
POLECAMY
Kuchnia pełna zapachów, kolorów, kształtów
Dzieci jedzą to, co lubią, a lubią to, co znają, czyli produkty, których miały okazję wcześniej doświadczyć na różne sposoby. Jako osoby dorosłe przy wyborze żywności najczęściej kierujemy się racjonalnymi argumentami, m.in.: „jemy, bo jest zdrowe”, „szkoda wyrzucić”, „trzeba jeść”, „zjem więcej, bo później nie będzie okazji”, które dla małego dziecka nie są atrakcyjne czy przekonujące.
Aby rozbudzić chęć bliższego obcowania z produktami spożywczymi, z...