Zbilansowana dieta to jeden z ważniejszych czynników wpływających na zdrowie. Świadomość co do jej znaczenia dla zachowania zdrowia wciąż rośnie. Wyzwaniem pozostaje jednak to, jak wykształcić prawidłowe nawyki żywieniowe już od najmłodszych lat, a następnie jak ich przestrzegać w kolejnych latach. Olbrzymie znaczenie będzie miała przede wszystkim współpraca pomiędzy rodzicami a przedszkolem.
Zbadań przeprowadzonych na grupie mam wynika, że 71% z nich wie, czym jest zbilansowana dieta [1]. Jednak często jest to wiedza deklarowana. Jedną z barier w systematycznej realizacji zaleceń żywieniowych, na którą wskazywali rodzice, był brak czasu. W czasach ciągłego pośpiechu konsumenci, zarówno dorośli, jak i dzieci, niestety nie odżywiają się tak, jak wiedzą, że powinni. Często boją się wysiłku, z którym utożsamiają zmianę, i nie potrafią oprzeć się dotychczasowym nieprawidłowym nawykom. Dlatego niezbędne jest uświadomienie dzieciom również podczas wspólnej edukacji żywieniowej w przedszkolu, jak ważne jest to, jakie produkty spożywają na co dzień, tym samym budując dobre skojarzenia z wartościowymi produktami, np. warzywami i owocami.
Nie od dziś wiadomo, że owoce i warzywa to najważniejszy składnik diety. Czerpiemy z nich całą paletę smaków, zapachów. Dostarczają organizmowi wielu składników odżywczych, wzmacniają układ odpornościowy i pomagają zmniejszyć ryzyko wystąpienia różnych chorób. Rok 2021 został ogłoszony przez ekspertów Międzynarodowym Rokiem Warzyw i Owoców*, a to dobra okazja, by zweryfikować codzienne obserwacje z przedszkolnych posiłków i zrobić ważny krok w kierunku zwiększenia udziału warzyw i owoców w diecie dziecka. Tym bardziej że okres wiosenny i budząca się do życia przyroda stwarzają doskonałą okazję do tego, aby rozwijać u dzieci zamiłowanie do tych trudnych produktów.
W związku z tym, że owoce i warzywa stanowią podstawę zbilansowanej diety, należy spożywać je do każdego posiłku oraz jako przekąskę, niezależnie od pory roku. W ramach rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia z 2016 r. dotyczącego częstości podawania warzyw i owoców w ramach żywienia zbiorowego dzieci powinny otrzymywać witaminowy dodatek do każdego posiłku, z przewagą warzyw. Najlepiej podawanych w surowej postaci. Dla osób planujących posiłki przedszkolne jest to nie lada wyzwanie, aby takie wymogi przełożyć na praktykę. W tej sytuacji olbrzymim wsparciem będą wszelkie działania, które w ramach edukacji żywieniowej jesteśmy w stanie wprowadzić podczas zajęć. Jeśli obserwujemy w swojej grupie przedszkolnej mniejsze zainteresowanie surówkami czy pastami śniadaniowymi na bazie warzyw, to zdecydowanie nie czekamy, tylko przy wsparciu ze strony przedszkolnych intendentów oswajamy dzieci z trudnymi potrawami.
Niestety, analizując nawyki żywieniowe przedszkolaków, często trudno przekonać je do past kanapkowych.
POLECAMY
Skąd niechęć do takich past?
Powodów takiej sytuacji jest kilka. W codziennym jadłospisie pasty rzadko pojawiają się w domowych śniadaniach. Dodatkowo ich wygląd czy sposób podania również nie zachęca dzieci do częstszego jedzenia past. Trzeba wziąć pod uwagę, że dla dziecka, szczególnie młodszego, zmiksowana masa, w której nie widać składników, nie budzi zainteresowania. Dlatego liczba prób, znajomość wykorzystanych składników będzie miała olbrzymie znaczenie. Zanim dana pasta trafi na talerzyk dziecka, warto, aby wcześniej dziecko mogło zobaczyć jej składniki, dotknąć ich i je poznać. Nieznane może budzić obawę, ale zaprzyjaźnione, kojarzone z zabawą – raczej ciekawość! Pozytywną ciekawość, która pozwala małym odkrywcom poznawać świat!
Scenariusze zajęć
Zadania:
Metody pracy:
Formy pracy:
Wprowadzenie do zajęć – dyskusja Nauczyciel nawiązuje do tematu wiosny. Przypomina o zdrowych nawykach żywieniowych dotyczących regularnego spożywania warzyw i owoców. Zwraca uwagę, że wraz z nadejściem wiosny przyroda budzi się do życia, dni stają się coraz dłuższe, słońce mocniej przygrzewa, na drzewach pojawiają się listki. Również nasze organizmy są spragnione słońca, potrzebują sporej dawki witamin. Dbając o zdrowe odżywianie, jesteśmy w stanie odpowiednio wzmocnić nasze organizmy, dostarczyć im niezbędnych składników odżywczych. To, co jemy, wpływa na nasze zdrowie i lepsze samopoczucie.
Nauczyciel umieszcza ilustracje symbolizujące cztery pory roku. Dzieci rozpoznają poszczególne zdjęcia. Prowadzący prosi, aby do każdej ilustracji dzieci dopisały owoce i warzywa, które kojarzą się z daną porą roku. „Zdrowy kiełek”
Zabawa ruchowa (do wyboru)
Zajęcia praktyczne: „Pasty kanapkowe – zdrowe i kolorowe”
|
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!