Dołącz do czytelników
Brak wyników

Elementy integracji sensorycznej

16 marca 2020

NR 55 (Marzec 2020)

Zabawy z piłkami jako sposób na wspomaganie rozwoju integracji sensorycznej

21

Prawidłowo rozwijająca się integracja sensoryczna sprawia, że człowiek nie tylko jest w stanie funkcjonować czy wykonywać sprawnie różnorodne czynności, lecz także czuje się bezpiecznie w otaczającym go świecie. Kiedy procesy integracji sensorycznej nie przebiegają prawidłowo, dziecko powinno być pod opieką terapeuty integracji sensorycznej, który zarówno oceni procesy przetwarzania sensorycznego, jak i dobierze indywidualne strategie terapeutyczne i wdroży je w trakcie terapii integracji sensorycznej.

Ani ćwiczenia z rodzicami w domu, nawet jeśli są przygotowane przez terapeutę prowadzącego zajęcia, ani zabawy z rówieśnikami w przedszkolu nigdy nie będą równe terapii, co nie znaczy, że nie warto wspomagać rozwoju procesów integracji sensorycznej w domu czy w placówce przedszkolnej, zwłaszcza u dzieci młodszych. Tego typu zabawy nie tylko wspierają i stymulują rozwój dziecka, ale też są okazją, aby poobserwować, jak rozwijają się dzieci, jakie są ich mocne strony. Tego typu zabawy pozwalają również dostrzec trudności, z którymi boryka się część dzieci. Oczywiście bez znajomości norm rozwojowych ciężko jest stwierdzić, czy to jeszcze dopuszczalne w tym wieku, że przykładowo dziecko nie stoi na jednej nodze lub na niej nie skacze, czy może to już problem. Zawsze też musimy zadać sobie pytanie, czy brak umiejętności wynika z trudności rozwojowej, czy może z braku możliwości doświadczania, a może tak być w przypadku samodzielnego wiązania butów czy innych czynności w zakresie samoobsługi. Spora część dzieci boryka się z tego typu trudnościami, faktycznie z powodu braku umiejętności, jednak pewna grupa dzieci nie ma sposobności, by takie czynności wykonywać, a wszystko z powodu pośpiechu, nadopiekuńczości i wyręczania przez rodziców.

Nie warto kombinować, szukać specjalistycznego sprzętu, bo zabawy wspomagające integrację sensoryczną na specjalnym, np. podwieszanym, sprzęcie zawsze będą zarezerwowane dla certyfikowanych terapeutów integracji sensorycznej. Warto się rozejrzeć, bo sala przedszkolna to tak naprawdę jedna wielka skarbnica pomocy i inspiracji. Aby Państwa do tego przekonać, zaprezentuję to na przykładzie zwykłych piłek.

Zabawy stymulujące zmysł słuchu z wykorzystaniem piłek

  • Każda piłka, w zależności od twardości, wielkości i materiału, z jakiego jest wykonana, wydaje inny dźwięk w momencie odbijania o ziemię. Zadaniem dzieci może być rozpoznawanie po dźwięku, która piłka się właśnie odbija od podłogi.
  • Rozpoznawanie wyłącznie za pomocą zmysłu słuchu, gdzie wrzucona została piłka: do pojemnika z wodą, do pudełka, do pojemnika wypełnionego styropianem, do pojemnika wypełnionego piaskiem morskim itp.
  • Liczenie uderzeń piłki o ścianę lub o podłogę.
  • Wystukiwanie różnych rytmów na piłce.
  • Bywają piłki z wypełnieniem, mają w środku dzwoneczki, piłki, kuleczki styropianowe. Zabawy nimi, w tym zabawy swobodne, to okazja do stymulowania zmysłu słuchu.
  • Powyżej opisane piłki można wykorzystać do zabaw, których celem będzie różnicowanie słuchowe.
  • Dzieci mogą wystukiwać na piłkach swoje imiona: „Uderz w piłkę lub podrzuć nią, albo odbij o podłogę tyle razy, ile sylab zawiera twoje imię”.
  • Zabawa w parach polegająca na podawaniu sobie piłki lub rzucaniu do osoby, która stoi naprzeciw nas. Rzucaniu lub podawaniu towarzyszyć mogą zabawy słowne, np. „Możesz rzucić po podaniu rymu lub podaniu nazwy przedmiotu, który występuje w kolorze podanym przez osobę stojącą naprzeciw”.

Zabawy stymulujące układ przedsionkowy z wykorzystaniem piłek

  • W pozycji siedzącej na piłce (piłka dobrana do wzrostu dziecka tak, aby stopy były stabilnie oparte o podłoże) rzucanie do celu, łapanie piłki, zabawy w „łapki” z kolegą.
  • W pozycji siedzącej jak wyżej wodzenie piłką po ścianie w różnych kierunkach: w prawo, w lewo, do góry, na dół, z prawej do lewej i z lewej do prawej, tak aby przekroczyć linię środkową ciała.
  • W pozycji siedzącej na piłce jak wyżej, wykonywanie poleceń nauczyciela: tupnij prawą nogą, pomachaj do mnie, poklep się po brzuchu itp.
  • W pozycji stojącej na niestabilnym podłożu (materac, dysk do balansowania, poduszka sensoryczna) łapanie piłek 
  • i rzucanie do celu.
  • Zabawy w parach, w pozycji stojącej na niestabilnym pod...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy