Z wizytą w krainie mrówek

opowieści ruchowe

Edukacja przedszkolna

Treść zaprezentowanych opowieści ruchowych nawiązuje wprost do rzeczywistych zjawisk, które da się zaobserwować w lesie. Dobrze byłoby zabrać dzieci na leśną wycieczkę, gdy już zrobi się ciepło. Jeśli jeszcze nie będzie liści na drzewach, przedszkolaki faktycznie będą mogły usłyszeć demonstrowane w jednej z zabaw głośne stąpanie mrówek po suchych liściach. Kilka tygodni później powiewy wiatru będą już poruszały młodymi listkami, co zagłuszy opisane odgłosy, więc nie ma co odwlekać wyprawy do lasu...

Zaprezentowane zabawy opisują także m.in. współpracę mrówek, ich zimowanie, pierwszy wiosenny spacer. Pojawią się w nich motywy budowania mrowiska, chronienia się przed niebezpieczeństwami, wyszukiwania przysmaków i ich magazynowania.

POLECAMY

„Pierwszy wiosenny spacer mrówek”

Fabuła (narracja): Gdy wiosną mrówki budzą się ze snu zimowego, od razu wybierają się na pierwszy spacer. Chcą sprawdzić, co się zmieniło wokół mrowiska przez mroźne miesiące. Chyba tylko wtedy można usłyszeć tupot nóg owadów po suchych liściach, które zachowują się niczym małe bębenki. Gdy się stoi kilka metrów od mrowiska, można usłyszeć odgłosy kroków stawianych przez mrówki. Przekonajmy się, czy potrafilibyście stąpać ciszej od nich!

Przebieg: Podłogę należy możliwie szczelnie zasłać gazetami („suchymi liśćmi”). Przedszkolaki chodzą po nich na czworakach w dowolnych kierunkach, starając się stąpać bezszelestnie. Przysłuchuje się im cały czas jeden z uczestników, który ma zamknięte oczy (ewentualnie przesłonięte opaską). Jest on ustawiony w środku pola gry. Jeśli tylko usłyszy czyjś krok, od razu wskazuje ręką kierunek, z którego dobiegł do niego ten odgłos. Mrówka poruszająca się zbyt głośno zamienia się rolą z osobą, która ją usłyszała. Rozgrywkę powtarzamy wielokrotnie.

Cele:

  • wychowawczy: inspirowanie dzieci do odpowiedzialności za siebie (bezszelestnego stąpania, by nie zostać usłyszanym),
  • dydaktyczny: zobrazowanie wychowankom zachowań mrówek, zachęcenie dzieci do prowadzenia obserwacji przyrodniczych,
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności czworakowania,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie orientacji przestrzennej.

Pogadanka końco...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI