Zaprezentowane zabawy opisują także m.in. współpracę mrówek, ich zimowanie, pierwszy wiosenny spacer. Pojawią się w nich motywy budowania mrowiska, chronienia się przed niebezpieczeństwami, wyszukiwania przysmaków i ich magazynowania.
POLECAMY
„Pierwszy wiosenny spacer mrówek”
Fabuła (narracja): Gdy wiosną mrówki budzą się ze snu zimowego, od razu wybierają się na pierwszy spacer. Chcą sprawdzić, co się zmieniło wokół mrowiska przez mroźne miesiące. Chyba tylko wtedy można usłyszeć tupot nóg owadów po suchych liściach, które zachowują się niczym małe bębenki. Gdy się stoi kilka metrów od mrowiska, można usłyszeć odgłosy kroków stawianych przez mrówki. Przekonajmy się, czy potrafilibyście stąpać ciszej od nich!
Przebieg: Podłogę należy możliwie szczelnie zasłać gazetami („suchymi liśćmi”). Przedszkolaki chodzą po nich na czworakach w dowolnych kierunkach, starając się stąpać bezszelestnie. Przysłuchuje się im cały czas jeden z uczestników, który ma zamknięte oczy (ewentualnie przesłonięte opaską). Jest on ustawiony w środku pola gry. Jeśli tylko usłyszy czyjś krok, od razu wskazuje ręką kierunek, z którego dobiegł do niego ten odgłos. Mrówka poruszająca się zbyt głośno zamienia się rolą z osobą, która ją usłyszała. Rozgrywkę powtarzamy wielokrotnie.
Cele:
- wychowawczy: inspirowanie dzieci do odpowiedzialności za siebie (bezszelestnego stąpania, by nie zostać usłyszanym),
- dydaktyczny: zobrazowanie wychowankom zachowań mrówek, zachęcenie dzieci do prowadzenia obserwacji przyrodniczych,
- w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności czworakowania,
- w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie orientacji przestrzennej.
Pogadanka końco...