Indywidualne potrzeby dzieci a system edukacji
Każde dziecko z trudnościami rozwojowymi ma unikalny zestaw mocnych i słabych stron oraz potrzeb edukacyjnych. Niestety, standardowe podejście do nauczania, oparte na jednolitym programie i metodach pracy, często nie uwzględnia tych różnic. Dzieci z trudnościami rozwojowymi wymagają indywidualizacji procesu edukacyjnego, dostosowania treści, metod i narzędzi pracy do ich możliwości i stylu przyswajania wiedzy. Brak takiego podejścia może prowadzić do dziecięcej frustracji, obniżonego poczucia własnej wartości, a nawet poczucia wykluczenia z procesu nauczania.
POLECAMY
Zróżnicowany poziom funkcjonowania dzieci w grupie
Dzieci z trudnościami rozwojowymi funkcjonują na bardzo różnych poziomach zarówno pod względem intelektualnym, jak i społeczno-emocjonalnym. Można wyróżnić kilka podstawowych zaburzeń oraz charakterystycznych dla nich cech:
- Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) często mają trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, rozumieniu kontekstu sytuacyjnego oraz w elastycznym dostosowywaniu się do zmian. Mogą preferować rutynę i powtarzalne czynności, a nagłe zmiany w planie zajęć mogą wywoływać u nich stres. Niektóre dzieci w spektrum mogą być bardzo wrażliwe na dźwięki lub dotyk, co utrudnia im funkcjonowanie w hałaśliwym otoczeniu. Inne z kolei mogą mieć wyjątkowe zdolności w określonych dziedzinach.
- Dzieci z ADHD (zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi) często zmagają się z trudnościami w koncentracji, co sprawia, że mają problem z dłuższym skupieniem uwagi na jednym zadaniu. Często są impulsywne, co może prowadzić do trudności w pracy w grupie. Potrzebują dynamicznych metod nauczania, częstych przer...