W grupie przedszkolnej dzieci nie tylko rozwijają sferę poznawczą, lecz także (a może przede wszystkim) uczą się, jak funkcjonować w zróżnicowanym społeczeństwie. Trzylatek rozpoczynający swoją przygodę z przedszkolem (a obecnie także dzieci młodsze) na początku, poza fascynacją nowym miejscem, przeżywa wiele trudnych chwil związanych z rozstaniem z osobami mu najbliższymi. W tym czasie bardzo pomagają dzieciom doświadczenia zdobyte podczas wcześniej zorganizowanych zajęć adaptacyjnych (kilku lub kilkunastu). Warto zauważyć, że już na tym etapie my, nauczyciele wychowania przedszkolnego, możemy wspierać rozwój emocjonalno-społeczny naszych przyszłych wychowanków poprzez:
POLECAMY
- przygotowanie rodziców do tego, co będzie się działo – należy omówić z nimi etapy adaptacji i zaproponować współpracę, polecić odpowiednie lektury na temat pierwszych dni w przedszkolu, zarówno dla dzieci, jak i rodziców;
- stworzenie rytuałów grupowych, które będą powtarzane przez cały rok podczas regularnego uczęszczania do przedszkola.
Przykładem takiego rytuału jest krąg poranny, podczas którego dzieci może witać maskotka/pacynka (nadajemy jej imię). Każde dziecko najpierw witane jest piosenką skierowaną do siebie (lub wierszykiem), a następnie zaznacza swoją obecność. W zależności od nazwy grupy i pomysłów nauczyciela dzieci mogą zawieszać na drzewie listki z imionami, wpuszczać do akwarium swoje „pływające” rybki, żabki do stawu, przyklejać smerfy do smerfowej wioski itp.
Przykładowe piosenki/wierszyki na powitanie:
Witaj Kasiu, witaj Kasiu! (klaszczemy rytmicznie)
Jak się masz, jak s...