Wiosenna aura przynosi bowiem ze sobą wiele zmian i wiele ciekawych zjawisk, które na pewno nie umkną uwadze naszych wychowanków. Dlatego warto w tym miesiącu porozmawiać z dziećmi na temat wiosennej pogody i wpleść różne działania z nią związane w codzienny pobyt dzieci w przedszkolu. Doskonale możemy zagospodarować do tego celu czas pobytu dzieci na terenie i zmianę pór roku wykorzystać do rozszerzenia form aktywności terenowej, w których będą dominować aktywne metody pracy.
Oto kilka propozycji działań pomocnych w realizacji powyższego zagadnienia.
POLECAMY
Ministacja meteorologiczna
Zadania związane z obserwacją i rejestracją pogody możemy rozpocząć od założenia w ogrodzie ministacji meteorologicznej, która posłuży nam do kontroli i obserwacji podstawowych parametrów klimatycznych, tj. temperatury, kierunku i siły wiatru, opadu atmosferycznego. Wyposażenie stacji przedszkolnej nie musi być zbyt skomplikowane. Wystarczy wybrać odpowiednie miejsce w ogrodzie, zakupić podstawowe wyposażenie oraz wzbogacić je o własnoręcznie przygotowane przyrządy pomiaru.
Jednym z najważniejszych elementów mających wpływ na uzyskanie prawidłowych wyników pomiaru jest prawidłowe wyznaczenie tzw. poletka pomiarowego. Dla powstającej ministacji meteorologicznej należy znaleźć w ogrodzie przedszkolnym miejsce na terenie otwartym, czyli usytuowane z dala od budynku przedszkola, drzew, wysokich i gęstych krzewów. Teren powinien być wyrównany, wolny od zagłębień i wyniosłości, najlepiej porośnięty trawą, zabezpieczony niskim płotkiem.
Kiedy poletko pomiarowe jest już gotowe, możemy zająć się wyposażeniem stacji meteorologicznej. W podstawowym wyposażeniu powinny się znaleźć następujące przyrządy pomiaru:
- rękaw wietrzny – usytuowany na wysokości 10 m nad powierzchnią ziemi, zamocowany na maszcie,
- deszczomierz – usytuowany na wysokości 100 cm nad ziemią, zamocowany na osobnym wsporniku,
- termometr – usytuowany na wysokości 100 cm...