W marcu jak w garncu, a kwiecień plecień – przedszkolak obserwatorem i rejestratorem pogody

Temat numeru

Wiosna to czas, którego wszyscy wypatrujemy z utęsknieniem. Mamy ochotę schować do szafy zimowe ubrania i włożyć coś znacznie lżejszego. Zachwycić się kolorami i odgłosami wiosennej przyrody, wyruszyć na dłuższy spacer. Wiosna to także doskonała pora do prowadzenia obserwacji przez dzieci w bezpośrednim kontakcie z otaczającą je przyrodą. Budzący się do życia świat roślin i zwierząt jest wielce inspirujący dla małych obserwatorów przyrody, także sama pogoda jest wielce interesująca.

Wiosenna aura przynosi bowiem ze sobą wiele zmian i wiele ciekawych zjawisk, które na pewno nie umkną uwadze naszych wychowanków. Dlatego warto w tym miesiącu porozmawiać z dziećmi na temat wiosennej pogody i wpleść różne działania z nią związane w codzienny pobyt dzieci w przedszkolu. Doskonale możemy zagospodarować do tego celu czas pobytu dzieci na terenie i zmianę pór roku wykorzystać do rozszerzenia form aktywności terenowej, w których będą dominować aktywne metody pracy. 
Oto kilka propozycji działań pomocnych w realizacji powyższego zagadnienia. 

POLECAMY

Ministacja meteorologiczna

Zadania związane z obserwacją i rejestracją pogody możemy rozpocząć od założenia w ogrodzie ministacji meteorologicznej, która posłuży nam do kontroli i obserwacji podstawowych parametrów klimatycznych, tj. temperatury, kierunku i siły wiatru, opadu atmosferycznego. Wyposażenie stacji przedszkolnej nie musi być zbyt skomplikowane. Wystarczy wybrać odpowiednie miejsce w ogrodzie, zakupić podstawowe wyposażenie oraz wzbogacić je o własnoręcznie przygotowane przyrządy pomiaru. 
Jednym z najważniejszych elementów mających wpływ na uzyskanie prawidłowych wyników pomiaru jest prawidłowe wyznaczenie tzw. poletka pomiarowego. Dla powstającej ministacji meteorologicznej należy znaleźć w ogrodzie przedszkolnym miejsce na terenie otwartym, czyli usytuowane z dala od budynku przedszkola, drzew, wysokich i gęstych krzewów. Teren powinien być wyrównany, wolny od zagłębień i wyniosłości, najlepiej porośnięty trawą, zabezpieczony niskim płotkiem. 
Kiedy poletko pomiarowe jest już gotowe, możemy zająć się wyposażeniem stacji meteorologicznej. W podstawowym wyposażeniu powinny się znaleźć następujące przyrządy pomiaru: 

  • rękaw wietrzny – usytuowany na wysokości 10 m nad powierzchnią ziemi, zamocowany na maszcie,
  • deszczomierz – usytuowany na wysokości 100 cm nad ziemią, zamocowany na osobnym wsporniku,
  • termometr – usytuowany na wysokości 100 cm...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI