Dołącz do czytelników
Brak wyników

Trudności dzieci z zaburzeniami przetwarzania bodźców wzrokowych

Artykuły z czasopisma | 8 marca 2019 | NR 45
137

Wzrok to jeden ze zmysłów, dzięki którym odbieramy i poznajemy świat. Dla większości z nas problemy ze wzrokiem oznaczają konieczność noszenia okularów korekcyjnych, ponieważ dostrzeganie pewnych elementów z bliższej lub dalszej odległości jest utrudnione lub niemożliwe. Jednak nieprawidłowości w zakresie wzroku to coś więcej niż tylko zaburzona ostrość widzenia.

Problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową

Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą przejawiać problemy z przetwarzaniem bodźców wzrokowych i to właśnie z tego powodu m.in. napotykają trudności w przedszkolu lub szkole. Wśród wspomnianych trudności wyróżniamy problemy z koordynacją wzrokowo-ruchową, kiedy wszystko, co chcemy wykonać rękoma z jednoczesnym udziałem wzroku, sprawia nam problemy. Słabo rozwinięta lub zaburzona koordynacja ruchowa przyczynia się do powstania kłopotów z wykonywaniem czynności samoobsługowych (np. sprawnym i samodzielnym przyjmowanie pokarmów czy ubieraniem się), w zabawach ruchowych (np. rzucie do celu, grze w zbijaka, łapaniu piłki) oraz wszelkich aktywnościach manipulacyjnych (dopasowywaniu elementów do kształtów, układaniu puzzli, nawlekaniu). Dzieci z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej mogą słabiej radzić sobie z malowaniem, rysowaniem, wycinaniem, w trakcie kolorowania możemy zaobserwować u nich wychodzenie za linie, zdecydowanie trudniej jest im również utrzymać się w liniaturze w trakcie pisania. 
Kiedy przeanalizujemy czynności, które wykonujemy w ciągu dnia – nieważne, czy będą to zadania związane z naszą pracą, przygotowywaniem posiłków czy czasem wolnym – bardzo szybko dostrzeżemy, że większość z nich wykonujemy właśnie z jednoczesnym użyciem wzroku i rąk. Dlatego warto pamiętać, że nawet małe dziecko może przejawiać zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, chociaż jeszcze nie sięga po kredki.

Kłopoty z obuocznością

Kolejnym przykładem problemów z przetwarzaniem bodźców wzrokowych są kłopoty z obuocznością, co jest szczególnie widoczne u dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym. Problemy wzrokowe tej grupy dzieci sprawiają, że obraz, na który patrzą, może być zamazany, ich wzrok szybko się męczy, ponadto mogą widzieć podwójnie. Oprócz wspomnianych powyżej przykładów trudności u tych dzieci możemy zaobserwować nawet słabszą koordynację ruchową czy problemy z równowagą. Wielokrotnie zwraca się uwagę, że nawet wykonanie najprostszych czynności jest w tym przypadku nieprawidłowe. Mowa tutaj m.in. o omijaniu przeszkód, fiksacji na bodźcu wzrokowym czy utrzymywaniu kontaktu wzrokowego.
Wzrok to zmysł, na którym musimy polegać. Jeśli jednak dziecko widzi niewyraźnie, ma trudności z percepcją głębi, a obraz przed nim jest zakłamany, trudno się dziwić, że zaczyna się ono wycofywać z życia społecznego, że nie chce brać udziału w zabawach i grach zespołowych, z niechęcią odnosi się do aktywności związanych z motoryką małą czy wreszcie nie chce się uczyć. Niestety, opisane problemy i stronienie od pewnych aktywności powodują, że wszystkie trudności jeszcze bardziej nasilają się – teraz już nie tylko przez problemy z przetwarzaniem bodźców wzrokowych, ale również przez to, że dziecko nie bierze aktywnego udziału w swoim życiu, nie doświadcza ani nie poznaje tak jak pozostałe dzieci w jego wieku.
Wszystkie dzieci, u których podejrzewa się słabszą zdolność widzenia, powinny zostać bardzo dokładnie przebadane nie tylko przez okulistę, ale też optometrystę, na co zresztą często...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy