Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

9 listopada 2017

NR 17 (Maj 2016)

Test przedszkolaka
– niedługo pożegnamy przedszkole

0 446

Grupa wiekowa:

5-latki, 6-latki

Cele ogólne:

  • integracja grupy,
  • sprawdzenie ogólnych wiadomości i umiejętności dzieci

Cele szczegółowe: 

Dziecko:

  • porównuje liczbę przedmiotów, określa, gdzie jest więcej (mniej),
  • składa w całość pocięty obrazek,
  • określa, czy zachowanie dziecka na obrazku jest właściwe, czy nie, 
  • przestrzega ustalonych zasad we wspólnych zabawach,
  • rozróżnia kształty liter,
  • wyróżnia pierwszą głoskę w nazwie obrazka, 
  • rzuca przedmiotem do celu, 
  • poprawnie liczy, dodaje w zakresie 12,
  • rozpoznaje dźwięki instrumentów,
  • gra akompaniament do utworu muzycznego, stosując się do poleceń dyrygenta,
  • rysuje obrazek na zadany temat, doskonali sprawność manualną

Metody pracy:

  • czynne (zadań stawianych dziecku, kierowania aktywnością),
  • oglądowe (doświadczenie, pokaz sekwencji ruchowych),
  • słowne (rozmowa, objaśnienia)

Formy organizacyjne: 

zbiorowa, w zespołach, w parach, indywidualna

Środki dydaktyczne: 

piłka, skarpetki z kasztanami, obrazki pocięte w puzzle, buźki: uśmiechnięta i smutna, kartoniki z literami, płyta z muzyką, woreczki, pojemniki, dwie duże kostki do gry, instrumenty: marakasy, tamburyn, trójkąt, bębenek, klawesy, płyta CD z dźwiękami instrumentów, batuta, kłębek włóczki, małe kartki imitujące kliszę zdjęciową, pastele, drobne upominki dla dzieci, druciki kreatywne, koraliki, wstążki

 

Przebieg zajęć:

  1. „Ruchowa iskierka” – powitanie

Przedszkolaki stoją w kręgu. Jeden z nich pokazuje jakiś ruch (np. gest kciuka podniesionego w górę lub podskok), dziecko z prawej strony odbiera ruch i przekazuje go dalej. Ruch obiega cały krąg, aż wraca do dziecka, które go wysłało. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

  1. „Lubię przedszkole, bo…” – rundka w kole

Dzieci siedzą w kręgu. Podając sobie piłeczkę, kończą zdanie: „Lubię przedszkole, bo…” 
W drugiej rundzie kończą zdanie: „W przedszkolu nauczyłem się…”. 

  1. „Test przedszkolaka”

Nauczycielka proponuje dzieciom sprawdzenie wiadomości i umiejętności na zakończenie przedszkola: „To już wasze ostatnie chwile w przedszkolu. Po wakacjach pójdziecie do pierwszej klasy. Nauczyliście się tutaj wielu nowych rzeczy, które będą przydatne w szkole. Na zakończenie przedszkola przygotowałam dla was test, który pokaże, czy na pewno możecie pójść do pierwszej klasy. Gotowi?”, „pierwsze zadanie sprawdzi, czy umiecie ze sobą współpracować. Zobaczymy też, czy poprawnie liczycie”.

Zadanie I. „Ile tu kasztanów?”
Dzieci siedzą w dwóch grupach na dywanie. Nauczycielka przygotowuje kilka skarpetek, w których jest różna liczba kasztanów. Nauczycielka rozdaje każdej grupie po jednej skarpetce. Każde dziecko w grupie sprawdza dotykiem i liczy, ile jest kasztanów w skarpetce. Nie ujawniając wyniku, podaje skarpetkę dalej. Kiedy wszystkie dzieci w grupie sprawdzą skarpetkę – wspólnie wypowiadają, ile było w niej kasztanów. Dwie grupy porównują, która z nich miała więcej lub mniej kasztanów. Zabawę powtarzamy kilka razy, wykorzystując skarpetki z różną liczbą kasztanów. 

„Następne zadanie sprawdzi, czy pamiętacie o zasadach grzecznego zachowania. Zobaczymy jak szybko potraficie układać puzzle”. 

Zadanie II. „Moje zachowanie”
Dzieci otrzymują od nauczycielki koperty z pociętymi obrazkami – puzzlami. Przedstawiają one różne zachowania dzieci w przedszkolu. Po złożeniu puzzli i naklejeniu ich na kartkę, dzieci określają, czy zachowanie jest właściwe, czy nie, i układają obrazek pod odpowiednią miną: uśmiechniętą lub smutną. 

„A teraz mała przerwa…”

„Twierdza” – zabawa integracyjna
Dzieci zostają podzielone na dwie grupy. Jedna drużyna stoi w zwartym kręgu, trzymając się pod ręce. Druga grupa stoi na zewnątrz „twierdzy” i na sygnał prowadzącej próbuje się dostać do środka kręgu. Zabawę powtarzamy, zamieniając grupy.

„W trzecim zadaniu sprawdzimy, czy pamiętacie litery” . 

Zadanie III. „To literka…”

Dzieci stoją w kręgu. Obok każdego z nich, wewnątrz koła, nauczycielka układa kartonik z literą drukowaną (litery kręgu powinny się powtarzać, np. kilka liter „k”, „m” itd.). Dzieci maszerują w kole w rytm muzyki. Na pauzę zatrzymują się i patrzą, przy jakiej literze stoją. Prowadząca pokazuje obrazek, a dzieci go nazywają. Dzieci, które stoją przy literze, na jaką zaczyna się przedmiot ukazany na obrazku, zamieniają się miejscami. 
Zabawę powtarzamy kilka r...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy