Stąd też niezwykle ważne jest to, aby już od najmłodszych lat zaszczepiać dzieciom wrażliwość na muzykę, zwłaszcza że oddziaływania muzyczne posiadają spory i niekwestionowany potencjał wspierania ogólnego rozwoju psychofizycznego najmłodszych. W szczególności wiek przedszkolny bywa często portretowany w literaturze jako ten okres w życiu jednostki, kiedy znaczącemu poszerzeniu ulegają możliwości muzycznego oddziaływania na jej życie i rozwój, a samo muzyczne aktywizowanie dziecka poprzez zabawę i ćwiczenia przyczynia się do rozwijania jego wrodzonych talentów i zdolności muzycznych. Wiele badań empirycznych pokazuje, jak wiele korzyści przynosi dziecku jego wczesne umuzykalnianie, dzięki takim formom aktywności, jak m.in. śpiew, zabawy rytmiczne, taniec, gra na instrumentach, słuchanie muzyki oraz wspieranie rozwoju własnej twórczości muzycznej dziecka.
POLECAMY
W artykule tym chciałbym przedstawić wyniki badań przeprowadzonych w 2018 r. na próbie 120 rodziców dzieci w wieku przedszkolnym.
Opinie badanych rodziców na temat roli muzyki i wychowania muzycznego w życiu dzieci przedszkolnych
Dzięki odpowiednio prowadzonym zajęciom umuzykalniającym podopieczni nie tylko mogą uzyskać możliwość rozwijania swojego wrodzonego potencjału i uzdolnień muzycznych rozumianych w kategoriach rozwoju muzycznego, ale również ogólnie wspomagany jest ich cały rozwój psychofizyczny, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego, pozwalającego im na podejmowanie inicjatywy jako jednego z najbardziej kluczowych zadań rozwojowych w tym wieku. Jeśli zatem owe dobroczynne związki, jakie zachodzą pomiędzy oddziaływaniami muzycznymi a rozwojem dziecka, są dostrzegane i uświadamiane przez rodziców, można przewidywać, że rodzice również powinni w jakimś zakresie angażować się w muzyczne aktywizowanie dziecka w środowisku domowym, a przynajmniej dostrzegać fundamentalną rolę edukacji przedszkolnej w tym zakresie.
Zgodnie z przewidywaniami, zdecydowana większość badanych rodziców zgodziła się z poglądem, iż dbałość o właściwy rozwój muzyczny dziecka przedszkolnego, a zatem pewne ukierunkowywanie tego rozwoju poprzez zespół oddziaływań wychowawczych świadomie podejmowanych przez dorosłych, jest znacząca dla jego przyszłości (93,4%). Co istotne, żaden z respondentów nie wybrał odpowiedzi zaprzeczającej. Jedynie 6,6% wyraziło pewne wątpliwości („trudno powiedzieć”). Mniej więcej identyczny rozkład rezultatów uzyskano dla opinii na temat potrzeby prowadzenia w przedszkolu zajęć umuzykalniających, chociaż odsetek odpowiedzi niejednoznacznych był tu nieco większy (8,8%). Można również dostrzec tu pewną korelację, ponieważ wszyscy badani, którzy wybrali odpowiedź niejednoznaczną w przypadku opinii na temat dbałości o rozwój muzyczny jako istotnej determinanty przyszłości dziecka, wybierali taką samą niejednoznaczną odpowiedź w przypadku opinii na temat potrzeby prowadzenia zajęć umuzykalniających w przedszkolu.
Respondentów zapytano następnie o korzyści rozwojowe, jakie ich zdaniem przynosi dbałość o rozwój muzyczny małego dziecka. Rezultaty te pokazuj...