Sposób oddychania i jego wpływ na rozwój mowy

Słucha, mówi, rozumie

Oddychanie to jedna z ważniejszych funkcji życiowych. Prawidłowy oddech wpływa na rozwój fizyczny, zdrowie psychiczne, ogólny dobrostan człowieka. Sposób oddychania ma również ogromny wpływ na rozwój mowy u dzieci. Obserwacje pokazują, że wiele przedszkolaków oddycha w sposób nieprawidłowy. Schorzenia laryngologiczne, coraz liczniej występujące alergie, problemy z napięciem mięśniowym skutkują często utrwaleniem ustnego toru oddechowego, co w prostej linii prowadzi do wad zgryzu, zmian w obrębie twarzoczaszki, wad wymowy i wielu innych dalekosiężnych konsekwencji, które nierzadko trudno nam powiązać właśnie z niewłaściwym sposobem oddychania.

Myśląc o wspieraniu rozwoju językowego u dzieci w wieku przedszkolnym, nie wolno zapominać o bazowych funkcjach leżących u podłoża procesów percepcji i ekspresji mowy. Jedną z takich fundamentalnych sprawności jest właśnie oddychanie.

POLECAMY

Kiedy mówimy o dobrym oddechu? Czym objawia się nieprawidłowy sposób oddychania? Jakie są jego przyczyny i konsekwencje dla rozwoju dziecka? Czy obszar związany z oddychaniem może być polem do działania dla nauczyciela w przedszkolu?

Co to znaczy prawidłowo oddychać?

Zdrowy oddech jest cichy, miarowy i spokojny, nie powoduje żadnych napięć w obrębie ciała. Prawidłowy tor oddechowy odbywa się przy zamkniętych ustach, a powietrze jest pobierane nosem. Taki sposób oddychania ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego wzrostu szczęki, żuchwy, właściwej pozycji spoczynkowej języka oraz kształtowania normatywnej artykulacji.

Nos spełnia jednak jeszcze wiele innych funkcji w procesie oddychania. Po pierwsze, filtruje powietrze, zanim trafi ono do płuc, oczyszczając je z zanieczyszczeń. Po drugie, nawilża oraz podnosi temperaturę wdychanego powietrza, co zmniejsza prawdopodobieństwo ochłodzenia i zwężenia dróg oddechowych. Oddychanie nosem umożliwia również pobieranie odpowiedniej do potrzeb organizmu ilości powietrza. Zbyt duża objętość wdychanego powietrza wpływa bowiem bardzo niekorzystnie na ogólne funkcjonowanie zarówno dziecka, jak i osoby dorosłej. Nozdrza stanowią węższe przejście dla powietrza niż usta, dzięki czemu zmniejsza się ilość pobieranego powietrza.

Dlaczego w przypadku oddychania mniej znaczy lepiej? Szeroko na ten temat pisze prof. K. Butejko w swoich licznych opracowaniach. Według niego zbyt duża objętość powietrza pobieranego np. podczas oddychania torem ustnym prowadzi do przewlekłej hiperwentylacji, co jest porównywane do przejadan...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI