Wiek przedszkolny to czas szczególnej podatności na rozwijanie kompetencji językowych, a nauczyciel, mając odpowiednią wiedzę i narzędzia, może nadawać procesom rozwojowym odpowiedni kierunek i prowadzić do maksymalnego wykorzystania potencjału dziecka.
Przedszkole jest miejscem, które w swoim założeniu ma wspierać wszechstronny rozwój dzieci. Odpowiednia organizacja czasu i przestrzeni oraz celowe działania edukacyjne stymulują rozwój motoryczny, poznawczy, społeczny oraz emocjonalny maluchów. Poszczególne funkcje percepcyjne i motoryczne, które stymulujemy w odpowiednio zorganizowanych aktywnościach, nie działają w izolacji, lecz tworzą prawdziwie pajęczą sieć wzajemnego wpływu. To oznacza, że jedna funkcja może wspomagać bądź hamować rozwój pozostałych. Nicią, która w sposób szczególny spaja wiele obszarów, jest sfera językowa. Nie bez przesady można powiedzieć, że rozwój mowy i języka stanowi często trampolinę dla rozwoju wielu innych funkcji czy umiejętności.
POLECAMY
Mowa a inne sfery rozwoju dziecka
Mowa jest podstawowym narzędziem komunikacji. Dzięki porozumiewaniu się dziecko może wyrażać swoje potrzeby, myśli, uczucia, co wpływa korzystnie na jego rozwój emocjonalny. Prawidłowo rozwinięta mowa umożliwia budowanie relacji z innymi, wchodzenie w interakcje, nawiązywanie współpracy. Zatem komunikacja werbalna wspiera także rozwój społeczny dziecka.
Język to również baza dla rozwoju poznawczego. Stopniowe nabywanie umiejętności językowych wiąże się z rozwojem myślenia słowno-pojęciowego i abstrakcyjnego. Odpowiedni zasób słownictwa oraz umiejętność budowania zdań wpływają na rozumowanie werbalne i wspierają zdolność rozwiązywania logicznych problemów. Prawidłowy rozwój mowy i artykulacji to także baza dla efektywnego nabywania umiejętności czytania i pisania w późniejszym wieku.
Jak więc widać, rozwój mowy ma wpływ na rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny, wspomaga procesy uczenia się oraz reguluje funkcjonowanie dziecka na co dzień. Biorąc pod uwagę wskazywane korelacje, nie ma wątpliwości, ż...