Smaczne zagadki Zabawa w zgaduj-zgadula, czyli nauka przez zabawę

Edukacja zdrowotna
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jakie korzyści niesie ze sobą rozwiązywanie zagadek dla dzieci?
  • W jaki sposób zagadki wpływają na rozwój słownictwa i wyobraźni dzieci?
  • Jakie umiejętności logicznego myślenia wspierają zgadywanki?
  • Jak dzieci mogą ćwiczyć cierpliwość i wytrwałość dzięki zabawom?
  • Jakie metody aktywizujące można wykorzystać w pracy z zagadkami?
  • W jaki sposób nauczyciele mogą integrować dzieci podczas zgadywanek?
  • Zagadki należą do zabaw dydaktycznych, które warto wprowadzać w przedszkolu w różnych sytuacjach i w różnych grupach dzieci. Oprócz zabawy mają też istotny dla rozwoju dziecka walor edukacyjny, a przy okazji dostarczają dzieciom dużo radości. Najlepsze zagadki to te rymowane, które są miłe dla ucha i dzieci szybko je zapamiętują. Dodatkowo zagadki uczą logicznego myślenia i zwiększają zasób słownictwa.

    Korzyści płynące z rozwiązywania zagadek dla dzieci

    Zagadki dla dzieci pełnią więc bardzo ważne funkcje. Do najważniejszych korzyści możemy zaliczyć:

    POLECAMY

    • utrwalanie i pogłębianie wiedzy zdobytej podczas zajęć w przedszkolu lub szkole,
    • wzbogacanie słownictwa,
    • pobudzanie kreatywności i wyobraźni,
    • rozwój umiejętności logicznego myślenia,
    • ćwiczenie cierpliwości, zręczności i wytrwałości,
    • nauka koncentracji,
    • nauka pokonywania trudności,
    • integracja z rówieśnikami.

     

    Zgadywanki niosą ze sobą jeszcze jedną ważną naukę: uczą analizowania przekazywanego tekstu. Aby poprawnie odpowiedzieć na zagadkę-pytanie, dzieci muszą zrozumieć jej treść, przeanalizować i znaleźć odpowiedź wśród dostępnej im wiedzy. Ważne, aby dać możliwość wykazania się wiedzą każdemu dziecku. Zadając zagadkę, kierujmy ją zawsze do konkretnej osoby, prosząc pozostałe dzieci, aby poczekały na swoją kolej. W przeciwnym razie aktywne mogą się okazać tylko bardziej śmiałe dzieci.

    Metody i środki dydaktyczne w zabawie "Smaczne zagadki"

    Metody:

    • słowne: zagadki, rozmowa, objaśnienia,
    • oglądowe: pokaz, obserwacja,
    • aktywizująca: burza mózgów.

     

    Środki dydaktyczne:

    • karty z zagadkami słownymi*, ilustracje przedstawiające warzywa, owoce,
    • karty z cyframi (1–10), karta z odpowiedziami,
    • ewentualnie zbiór świeżych okazów warzyw i owoców przygotowanych przez nauczyciela.

     

    * Każda karta posiada swój numer. Dzięki temu można wykorzystać karty jako hasła do krzyżówki (wg wzoru lub krzyżówek własnych).
    Zabawa w ramach smacznych zagadek może być wykorzystywana na różne sposoby. 


    Forma podstawowa:

    • Wybrany uczestnik zabawy losuje karty dla siebie lub dla swojej drużyny i udziela odpowiedzi.

     

    Wersja dodatkowa:

    • Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi uczestnik zabawy wskazuje na rodzaj potrawy, w której wykorzystujemy dany owoc lub warzywo.
    • Dzieci uczą się nazw warzyw i owoców w języku angielskim oraz nazw kolorów.
    • Nauczyciel rozkłada karty z liczbami. Po udzieleniu odpowiedzi uczestnik wskazuje na kartę z liczbą, która odpowiada liczbie owoców lub warzyw na ilustracji.
    • W młodszych grupach na przykładzie kolorowych warzyw i owoców dzieci uczą się rozpoznawać kolory. 
    • Dzieci dzielą nazwy owoców, warzyw na sylaby i wskazują na kartę z liczbą sylab.
    • Krzyżówka – nauczyciel odczytuje zagadki, kierując się wskazanymi liczbami. Hasło odczytamy na żółtych polach –„Mali smakosze”.

     

    Nauczyciel pyta dzieci, z czym im się kojarzy słowo „smakosz”. Czy każdy może zostać smakoszem?
    Podczas rozmowy nauczyciel zachęca dzieci do odkrywania nowych smaków. Zwraca uwagę, że zawsze warto spróbować po to, aby przekonać się, czy dany produkt będzie nam smakował. Nigdy nie dowiedzielibyśmy się, czy czekolada jest słodka czy gorzka, gdybyśmy jej nie spróbowali. Zawsze warto spróbować! 
    Taka dyskusja ma na celu zwrócenie dzieciom uwagi na możliwość poznawania różnych produktów spożywczych poprzez dotyk, węch oraz smak. Jest to szczególnie istotne w grupie dzieci w wieku przedszkolnym, z uwagi na pojawiające się często lęk, niechęć do poznawania nowych produktów. 

    MARCHEWKA
    Dobra gotowana, dobra i surowa. Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa. Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk i pociągniesz mocno – wnet z ziemi wyskoczy. 

    RZODKIEWKA
    Z wierzchu czerwona, a w środku biała. Kiedy ją jadłeś, w język cię szczypała. 

    KAPUSTA
    Jest okrągła i zielona, liście zbite w głowę ma. Mama dla nas ją ukisi, zimą nam surówkę da. 

    ZIEMNIAKI
    Co to za warzywo: łupina brązowa i w ziemi się chowa? Gdy mama go obierze, trafi wnet na nasze talerze. 

    CEBULA
    Jakie warzywo, chociaż niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? Więc gdy je pokroić się chce, to chronić trzeba oczy swe.

    POMIDOR
    Nie pomylisz go z ogórkiem, bo ma znacznie cieńszą skórkę, a w dodatku z każdej strony jest okrągły i czerwony.
    Zawsze krągły i czerwony, na kanapkę jest krojony. Mama daje go do zupy, robią z niego też keczupy.

    SAŁATA
    By kanapka świeża wciąż była, mama do niej listki włożyła. Chrupiące, zielone, pofalowane, prosto z zielonej główki zerwane.

    BURAK
    Ma okrągły brzuszek i ogonek mały, będzie z niego na obiad barszczyk doskonały.

    OGÓREK
    Gdy pokroisz mnie w plasterki, włóż do szklanej salaterki – już mizerię pyszną masz, na stół ją z obiadem dasz.

    PAPRYKA
    Czerwona, żółta, zielona, na stole surowa lub mielona. W kuchni węgierskiej króluje i w pysznym leczo dominuje.

    PIETRUSZKA
    Każdy z was odgadnie łatwo tę zagadkę, ma bielutki korzeń i zieloną natkę.

    POMARAŃCZA
    Kulista jest, pomarańczowa, soczysta i bardzo zdrowa. Z soków dobrze wszystkim znana, do cytrusów zaliczana.

    PORZECZKI
    Wyrosły w ogródku na krzewach kuleczki małe, okrągłe. Są czarne, czerwone lub białe. Ze smakiem spożywasz dojrzałe.

    ARBUZ
    Skórę mam grubą, zieloną. Środek miękki i czerwony. Pestki czarne też we mnie są. Czy już ktoś odgadł nazwę mą? 

    BANAN
    Żółciutkiej skórki tego owocu, gdy go obierasz, nie spuszczaj z oczu. Ta skórka groźna jest niesłychanie, łatwo się można poślizgnąć na niej.

    AGREST
    W mym ogródku rośnie krzak, który cierni wiele ma. Chyba nimi bronić chce zielone owoce swe.

    JAGODY
    Wiele rośnie ich w lesie, każdy je do domu niesie. Małe, ciemne te kuleczki, dobre z cukrem do miseczki.

    MALINY
    Czerwone, pachnące, słonkiem malowane, przyniosę ich z lasu w lecie pełny dzbanek.

    JABŁKA
    Na drzewach rosną żółte, czerwone, bywają także nawet zielone. Bez nich szarlotka się nie obędzie, gdy ją upieczesz, miej mnie na względzie. Niedaleko od drzewa pada, każdy je z ochotą zjada. Okrąglutkie i rumiane, na słoneczku dojrzewane.

    WIŚNIE
    Małe, błyszczące kulki czerwone, co w konfiturach są zatopione. Wcześniej na drzewach w sadzie wisiały, szpaki je często z drzew tych skradały.

    Przypisy

      POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI