Dołącz do czytelników
Brak wyników

Przedszkole od kuchni

24 kwietnia 2020

NR 56 (Kwiecień 2020)

Smaczne zagadki Zabawa w zgaduj-zgadula, czyli nauka przez zabawę

116

Zagadki należą do zabaw dydaktycznych, które warto wprowadzać w przedszkolu w różnych sytuacjach i w różnych grupach dzieci. Oprócz zabawy mają też istotny dla rozwoju dziecka walor edukacyjny, a przy okazji dostarczają dzieciom dużo radości. Najlepsze zagadki to te rymowane, które są miłe dla ucha i dzieci szybko je zapamiętują. Dodatkowo zagadki uczą logicznego myślenia i zwiększają zasób słownictwa.

Zagadki dla dzieci pełnią więc bardzo ważne funkcje. Do najważniejszych korzyści możemy zaliczyć:

POLECAMY

  • utrwalanie i pogłębianie wiedzy zdobytej podczas zajęć w przedszkolu lub szkole,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • pobudzanie kreatywności i wyobraźni,
  • rozwój umiejętności logicznego myślenia,
  • ćwiczenie cierpliwości, zręczności i wytrwałości,
  • nauka koncentracji,
  • nauka pokonywania trudności,
  • integracja z rówieśnikami.

Zgadywanki niosą ze sobą jeszcze jedną ważną naukę: uczą analizowania przekazywanego tekstu. Aby poprawnie odpowiedzieć na zagadkę-pytanie, dzieci muszą zrozumieć jej treść, przeanalizować i znaleźć odpowiedź wśród dostępnej im wiedzy. Ważne, aby dać możliwość wykazania się wiedzą każdemu dziecku. Zadając zagadkę, kierujmy ją zawsze do konkretnej osoby, prosząc pozostałe dzieci, aby poczekały na swoją kolej. W przeciwnym razie aktywne mogą się okazać tylko bardziej śmiałe dzieci.
Metody:

  • słowne: zagadki, rozmowa, objaśnienia,
  • oglądowe: pokaz, obserwacja,
  • aktywizująca: burza mózgów.

Środki dydaktyczne:

  • karty z zagadkami słownymi*, ilustracje przedstawiające warzywa, owoce,
  • karty z cyframi (1–10), karta z odpowiedziami,
  • ewentualnie zbiór świeżych okazów warzyw i owoców przygotowanych przez nauczyciela.

* Każda karta posiada swój numer. Dzięki temu można wykorzystać karty jako hasła do krzyżówki (wg wzoru lub krzyżówek własnych).
Zabawa w ramach smacznych zagadek może być wykorzystywana na różne sposoby. 
Forma podstawowa:

  • Wybrany uczestnik zabawy losuje karty dla siebie lub dla swojej drużyny i udziela odpowiedzi.

Wersja dodatkowa:

  • Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi uczestnik zabawy wskazuje na rodzaj potrawy, w której wykorzystujemy dany owoc lub warzywo.
  • Dzieci uczą się nazw warzyw i owoców w języku angielskim oraz nazw kolorów.
  • Nauczyciel rozkłada karty z liczbami. Po udzieleniu odpowiedzi uczestnik wskazuje na kartę z liczbą, która odpowiada liczbie owoców lub warzyw na ilustracji.
  • W młodszych grupach na przykładzie kolorowych warzyw i owoców dzieci uczą się rozpoznawać kolory. 
  • Dzieci dzielą nazwy owoców, warzyw na sylaby i wskazują na kartę z liczbą sylab.
  • Krzyżówka – nauczyciel odczytuje zagadki, kierując się wskazanymi liczbami. Hasło odczytamy na żółtych polach –„Mali smakosze”.

Nauczyciel pyta dzieci, z czym im się kojarzy słowo „smakosz”. Czy każdy może zostać smakoszem?
Podczas rozmowy nauczyciel zachęca dzieci do odkrywania nowych smaków. Zwraca uwagę, że zawsze warto spróbować po to, aby przekonać się, czy dany produkt będzie nam smakował. Nigdy nie dowiedzielibyśmy się, czy czekolada jest słodka czy gorzka, gdybyśmy jej nie spróbowali. Zawsze warto spróbować! 
Taka dyskusja ma na celu zwrócenie dzieciom uwagi na możliwość poznawania różnych produktów spożywczych poprzez dotyk, węch oraz smak. Jest to szczególnie istotne w grupie dzieci w wieku przedszkolnym, z uwagi na pojawiające się często lęk, niechęć do poznawania nowych produktów. 

MARCHEWKA
Dobra gotowana, dobra i surowa. Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa. Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk i pociągniesz mocno – wnet z ziemi wyskoczy. 

RZODKIEWKA
Z wierzchu czerwona, a w środku biała. Kiedy ją jadłeś, w język cię szczypała. 

KAPUSTA
Jest okrągła i zielona, liście zbite w głowę ma. Mama dla nas ją ukisi, zimą nam surówkę da. 

ZIEMNIAKI
Co to za warzywo: łupina brązowa i w ziemi się chowa? Gdy mama go obierze, trafi wnet na nasze talerze. 

CEBULA
Jakie warzywo, chociaż niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? Więc gdy je pokroić się chce, to chronić trzeba oczy sw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy