Kluczową kwestią jest więc znajomość prawidłowego rozwoju sensorycznego, a w szczególności analiza jakości ruchu i rodzaju reakcji na bodźce sensoryczne. Obserwacja preferencji i możliwości ruchowych dziecka złożona jest z analizy takich aspektów, jak:
POLECAMY
- płynne panowanie nad ruchem, na przykład przy podnoszeniu szpilki,
- reakcje złożeniowe, takie jak obroty, balansowanie na jednej nodze,
- wzorce ruchowe (czworakowanie, chodzenie),
- określone umiejętności motoryczne – wiązanie butów, pisanie liter,
- planowanie motoryczne [1].
Specjalistyczna ocena dotyczy także:
- napięcia mięśniowego,
- reakcji posturalnych, postawy ciała, ruchów w tle,
- obustronnej koordynacji,
- stronności ciała.
Dziecko przychodzi na świat z pewnym wyposażeniem biologicznym, które warunkuje jego aktywność. U małego dziecka przejawia się ona w wielu postaciach, a w szczególności w aktywności ruchowej. Rozwój dziecka w obszarze motoryki dużej przebiega w określony sposób, dzięki czemu możemy określić jego stan.
Umiejętności ruchowe dziecka w wieku 0–6 miesięcy wymagają analizy, zwłaszcza z wykorzystaniem obserwacji podczas leżenia na plecach przez dziecko. Wówczas bierzemy pod uwagę, czy dziecko:
- leż...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.