Niestety, nie istnieje gotowy scenariusz, jaki sprawdziłby się podczas spotkania. Każda rozmowa jest bowiem inna, i to nie tylko ze względu na omawiany temat (chociaż i on ma tutaj duże znaczenie). To przede wszystkim z powodu osób, które biorą w niej udział, ich doświadczenia, typów temperamentu oraz cech indywidualnych. I chociaż nie można podać doskonałego przepisu na skuteczną rozmowę, warto jednak przytoczyć kilka prawd na temat komunikacji oraz wskazówek, które z pewnością będą miały szanse na usprawnienie procesu komunikacji.
POLECAMY
Komunikacja to nie tylko słowa
Przede wszystkim warto pamiętać, że komunikacja to nie tylko język, którym się posługujemy. „Komunikacja, czyli porozumiewanie się, nie musi być z istoty komunikacją językową, ponieważ może przyjąć także różne formy pozawerbalne”1. Do tych elementów zalicza się postawę ciała, gesty, wyraz twarzy, modulację głosu, a nawet sposób wykorzystywania przestrzeni podczas spotkania (tzw. proksemika). Aby zagwarantować jak najlepsze warunki do rozmowy, należy więc pamiętać, aby zadbać o wzajemny komfort rozmowy. Biorąc pod uwagę badania dotyczące proksemiki, warto usunąć rekwizyty budujące dodatkowy dystans między rozmówcami, takie jak np. biurko czy ławkę.
Proksemika jest to dziedzina, która bada zależności oraz wpływ relacji przestrzennych między dwiema osobami lub też osobami a miejscem. Uznaje się, że tworzone relacje przestrzenne oddziałują na relacje oraz komunikację interpersonalną. Najczęściej proksemika kojarzona jest z nazwiskiem amerykańskiego antropologa Edwarda T. Halla2. Niemniej za ojców tej dziedziny uznaje się również K. Little, A. Mehrabiana, R. Sommera, A. Aiello, M. Knappa. Wspomniany Edward T. Hall, w oparciu o...