Przedszkole jako wyzwanie i rozwój nauczyciela

Edukacja przedszkolna

W 1999 r. po raz pierwszy w historii polskiego systemu oświaty wprowadzono dokument nazwany podstawą programową, czyli rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej przedstawiające fundament, na którym oparto budowę programów nauczania dla wszystkich etapów edukacyjnych – w tym także przedszkola. Do tego czasu obowiązywał w polskim systemie edukacji jeden państwowy program nauczania.

Oczywiście, trudno dzisiaj orzec, czy pierwsza podstawa programowa jako dokument była bardzo dobra, funkcjonalna, kompletna. Spełniła natomiast swoją funkcję dotyczącą przekształcenia procesu uczenia dzieci. Od tego momentu tzw. kształcenie zintegrowane zostało wprowadzone nie tylko w przedszkolu, ale także w klasach I–III, z jednoczesnym wskazaniem na potrzebę spójności dydaktycznej tych dwóch etapów rozwoju dziecka. 

POLECAMY

W odniesieniu do ówczesnych standardów edukacyjnych na świecie i osiągnięć pedagogiki był to dobry krok w przyszłość. Próbowano dostosować system uczenia dzieci do przesłania twórcy kształcenia zintegrowanego, prof. Ryszarda Więckowskiego. Przesłanie swoje profesor określił w nowatorskim uprawianiu samej pedagogiki jako nauki, którą nazwał pedagogiką oczekiwań dziecka1. Rozumienie samej edukacji dziecka zorientowane miało być zatem na jego rozwój, a nie przystosowywanie rozwoju do edukacji. Zapisy podstawy były jednak tworem pierwotnym, pochodnym od wcześniejszego jedynego programu nauczania w przedszkolu. Miały formę uboższej jego wersji i nie zawierały odkrytych przez profesora paradygmatów, czyli naturalnych strategii uczenia się dzieci. Dokument w rzeczywistości stał się więc nie lada wyzwaniem dla samych nauczycieli, nadzoru pedagogicznego czy wydawnictw. Różnie był interpretowany, zarówno w zakresie treści odnoszących się...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI