Przedstawienie z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi

Scenariusze
   Tematy poruszane w tym artykule  
  • Jakie znaczenie ma Międzynarodowy Dzień Ziemi dla dzieci?
  • W jaki sposób przedstawienie może podnieść świadomość ekologiczną?
  • Jakie cele edukacyjne można osiągnąć podczas zajęć o Ziemi?
  • Jakie problemy ekologiczne zostały przedstawione w bajce?
  • Jakie role pełnią Księżyc i Słońce w przekazie ekologicznym?
  • W jaki sposób dzieci mogą aktywnie uczestniczyć w ochronie planety?

Tematyka przedstawienia oscyluje wokół ekologii i jej licznych zagadnień. Scenariusz powstał z myślą o zbliżającym się Międzynarodowym Dniu Ziemi. Bohaterowie to Ziemia, Księżyc, Słońce oraz narrator. W te postacie mogą się wcielić zarówno dzieci, jak i nauczyciele.

Międzynarodowy Dzień Ziemi – edukacja ekologiczna dla dzieci

Międzynarodowy Dzień Ziemi w obecnych czasach zyskał całkowicie nowe znaczenie. Problematyka ekologii i jej zagrożeń stała się dla nas zupełnie namacalna, obecna w codziennej rzeczywistości. Dlatego też niezwykle istotne jest uświadamianie dzieciom, jak ważne są działania człowieka podejmowane dla dobra naszej planety.

POLECAMY

Temat zajęć:

 Międzynarodowy Dzień Ziemi

Cele ogólne: 

Przybliżenie dzieciom w wieku przedszkolnym idei Międzynarodowego Dnia Ziemi oraz kształtowanie ich kompetencji przyrodoznawczych 

Cele zajęć: 

Dziecko:
•     wie, dlaczego 22. kwietnia to dzień wyjątkowy i właściwie go nazywa,
•     potrafi określić ideę Międzynarodowego Dnia Ziemi,
•     rozumie wątek główny przedstawienia, 
•     właściwie identyfikuje bohaterów,
•     potrafi opisać problemy, z jakimi borykał się w przedstawieniu bohater główny
•     wie, jakie zasady obowiązują podczas przedstawień teatralnych i stara się ich przestrzegać,
•     aktywnie uczestniczy w interakcjach z aktorami,
•     czerpie radość i przyjemność z udziału w przedstawieniach, zarówno w roli aktora, jak i widza

Pomoce:

wszelkie materiały plastyczne i techniczne, które posłużą do wykonania scenografii, przebrania bohaterów,  wybrane utwory muzyczne, umieszczone na właściwych nośnikach, „zielone listy”, które w trakcie przedstawienia zabiorą od dzieci bohaterowie

Do realizacji przedstawienia niezbędna jest scenografia, ukazująca kosmos. Bohaterowie przebywają we wszechświecie i właśnie w takiej przestrzeni rozgrywa się wątek główny.  

Osoby: Ziemia, Księżyc, Słońce, Narrator (na scenie pojawia się Narrator)

Narrator:

Witam was, szanowni goście, panie i panowie!
Serdecznie zapraszam na przedstawienie, a o czym? Zaraz wam opowiem!
Otóż dzisiaj wyjątkowy dzień uroczyście obchodzimy i o naszej planecie Ziemi niezwykle dużo mówimy.
Dwudziesty drugi kwietnia to Międzynarodowy Dzień Ziemi, a co to znaczy? Zaraz się dowiemy!
Międzynarodowy, a zatem obchodzony na całym świecie i wiedzą o nim dzieci i w Polsce, i daleko w świecie, na greckiej wyspie Krecie!
W każdym zakątku święto Ziemi dzisiaj czcimy, jej przyrodę bowiem niezwykle cenimy. Jednakże niekiedy bywa, iż człowiek zapomina, jak ważne są zielone lasy i zdrowe zwierzęta i o ich potrzebach, niestety, nie pamięta.
Jak temu zaradzić? Może ktoś z was wie? A może w przedstawieniu odpowiedź znajdzie się?
Posłuchajcie uważnie, bo historia to całkiem ciekawa: udowodni, że dobro Ziemi to niezwykle ważna sprawa!
(Narrator opuszcza scenę, na której pojawia się Księżyc i zajmuje wyznaczone wcześniej miejsce. Następnie na scenę wkracza Słońce).

Słońce

Witaj kolego, a gdzie twój uśmiech szeroki się podziewa? Oj, chyba drogi Księżycu, źle się miewasz... Powiedz, co się stało, radości w sobie masz dzisiaj tak mało...

Księżyc

Witaj, drogie Słońce. Miło cię widzieć w tak smutny dzień, w którym cały kosmos spowił ciemny cień. Nie mam dobrego humoru i nie mogę się cieszyć, kiedy nasza Ziemia nawet nie może się uśmiechnąć...

Słońce

A co takiego się stało, że tak wielkim smutkiem we wszechświecie powiało?

Księżyc

Spotkałem przed chwilą Ziemię. Kręci się nieopodal nas. Jest smutna, chyba nawet płakała i coś dziwnego na sobie miała. Trudno mi powiedzieć, co to takiego, ale wyglądało nieciekawie. Oby to nie było coś złego...

Słońce

Chodźmy zatem do Ziemi najszybciej, jak możemy i za chwil kilka wszystkiego się dowiemy!

(Słońce i Księżyc chwytają się za ręce i biegną tudzież idą, w zależności od możliwości przestrzennych, wokół sceny, na którą wchodzi zmartwiona, smutna Ziemia).

Słońce i Księżyc

O, tu jesteś! Wszędzie cię szukamy bardzo zmartwieni, powiedz, proszę, co jest powodem smutku naszej ukochanej Ziemi?

Ziemia

Witajcie, kochani przyjaciele, niestety nie mam dzisiaj radości w sobie zbyt wiele. Nawet nie mam siły kręcić się i chyba najlepiej będzie, jak po prostu zasnę...

Słońce

Poczekaj, poczekaj! Rzeczywiście, coś tu się źle dzieje i za chwilę cały kosmos się zasmuci!
(Księżyc podchodzi do Ziemi, dokładnie ogląda znajdujące się na niej odpady i zabrudzenia).

Księżyc

Co to za odpady? Kto je tu zostawił, któż pięknych kolorów cię pozbawił?

Ziemia

Wiecie, że zamieszkują mnie ludzie, duzi i mali. Chciałabym, aby wszyscy o mnie bardzo dbali. Daję im wodę, pożywienie oraz cudowną przyrodę i dbam również o właściwą pogodę. Jednakże bywa, że ludzie zapominają o moim zdrowiu całkowicie i mnie niszczą, jak sami widzicie. Wiele odpadów codziennie produkują i przyrodę nimi rujnują! Powstają fabryki, a z nich wiele ulatnia się dymu i zanieczyszczeń powietrza niesamowite ilości, dlatego taki smutek u mnie zagościł. Brudne wody, ulice pełne odpadów i zagrożone zwierzęta, dlaczego człowiek o moim zdrowiu nie pamięta? Przecież jeśli mam być domem dla ludzi, zwierząt i roślin zielonych, to nie może być żadnych terenów zaśmieconych. Powietrze musi być czyste, tak samo jak woda, bo tylko to może mi sił dodać.

Księżyc i Słońce

Teraz wszystko rozumiemy i na pewno ci pomożemy!

Ziemia

Ale jak? Przecież to niemożliwe...

Księżyc i Słońce

Nie martw się, coś wymyślimy i twoją powierzchnię szybko oczyścimy!

(Księżyc i Słońce odchodzą od Ziemi i mówią do siebie nieco ciszej).

Księżyc

Masz jakiś pomysł? Świta ci coś w głowie? Jeśli tak, to szybko powiedz!

Słońce

Znalazłem pewne rozwiązanie, zobaczymy, czy na nie przystaniesz. Trzeba napisać „zielone listy” o losie naszej Ziemi i dostarczyć do wszystkich ludzi. Może to ich przyrodniczą świadomość obudzi!

Księżyc

Świetny pomysł! Aby listy trafiły do każdego, musicie nam pomóc, koleżanko i kolego!

(Dzieci mogą mieć wcześniej przygotowane „zielone listy” i w trakcie przedstawienia wręczyć je bohaterom).

Księżyc

A teraz czas na listów dostarczanie! Słońce, niechaj twe promienie listy nasze na Ziemię nakierują i dokładną drogę im wskazują!

(Księżyc i Słońce rzucają listy w kierunku Ziemi, która jest obrócona do widowni tyłem. Po chwili obraca się i przemawia)

Ziemia

Kochani przyjaciele, stał się coś niesamowitego! Nie ma już na mnie odpadka żadnego! Mogę oddychać swobodnie i znowu mam siły, a piękne kolory ponownie na mnie zagościły! Tylko nie rozumiem, co takiego się stało, co moją przyrodę uratowało?

Słońce

Masz w całym wszechświecie wielu wiernych przyjaciół, którzy mają niesamowite pomysły i bardzo czujne zmysły. Do ludzi „zielone listy” dostarczyć postanowiliśmy i w ten sposób tobie pomogliśmy. Po przeczytaniu „zielonego listu” każdy człowiek pamiętać będzie, żeby czystość  utrzymywać wszędzie.

Ziemia

Jakże ja się wam odwdzięczę, kochani przyjaciele, że zrobiliście dla mnie tak wiele?

Księżyc

Najważniejsze, abyś była czysta i zdrowa, zawsze uśmiechnięta i bardzo kolorowa!

Ziemia

Dziękuję jeszcze raz za ten dzień wyjątkowy, niechaj dla was również będzie on kolorowy!

Księżyc i Słońce

A teraz, drogie dzieci, wstańmy wszyscy wraz i zatańczmy z Ziemią jeszcze raz!

Dzieci z widowni wraz z bohaterami wykonują taniec do muzyki wybranego utworu muzycznego. Następuje zakończenie przedstawienia i pożegnanie z postaciami. Warto po przedstawieniu kontynuować poruszoną problematykę podczas zajęć dydaktycznych. Może ono również stanowić początek niezwykle ciekawego projektu o kosmosie lub o Ziemi.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI