Dołącz do czytelników
Brak wyników

Cykl z ekspertem PWN

16 listopada 2017

NR 22 (Grudzień 2016)

Potencjał osobisty dziecka to szansa na sukces
Jak pomóc go wykorzystać?

0 78

W wychowywaniu zależy nam na tym, aby dzieci nabierały przekonania o swojej pozytywnej wartości, osiągały sukcesy, aby każde z nich było „w czymś dobre”. Poczucie dziecka: „potrafię coś robić dobrze” dodaje mu wiary we własne siły, zachęca do ponownego powtarzania danej czynności, zachowania, zabawy lub zadania. Jak zatem rozwijać w przedszkolaku siłę wewnętrzną i jak wzmacniać dążenie dziecka do samodzielności?

Dziecko, zwłaszcza w wieku przedszkolnym, pragnie zdobywać kolejne umiejętności, kierowane wewnętrznymi potrzebami. Radość, której doświadcza, zachęca je do aktywności i udziału w nowych różnorodnych działaniach i zabawach. Rodzice oraz nauczyciele w przedszkolu mogą mobilizować dziecko do działania dzięki odpowiednim formom wsparcia.

Czym jest motywacja wewnętrzna? 

W słowniku pedagogicznym:

Motywacja

Motywacja to ogół motywów występujących u danej jednostki, zaś motyw to swoisty stan organizmu pobudzający osobnika do działania, które ma zaspokoić jakąś potrzebę. Motywacja wewnętrzna pobudza do działania, które ma wartość samo w sobie; jej przykładem jest zainteresowanie lub zamiłowanie do czegoś (Okoń 1981).

Potrzeby skłaniają dzieci w wieku przedszkolnym do działania i to właśnie w nich tkwi siła motywująca. Obok podstawowych potrzeb: miłości, bezpieczeństwa i uznania, najważniejsze są: 
■     dążenie do samodzielności, 
■     zaspakajanie ciekawości poznawczej, 
■     nawiązywanie kontaktów społecznych. 

Dzieci mogą je realizować poprzez obserwację, doświadczanie sytuacji i zjawisk, badanie, stawianie pytań. Przedszkolaki zaangażowane w działanie mają szansę odkryć swoje mocne strony i zdolności, które zapewnią sukces w realizacji podjętych aktywności. Zadowolenie dziecka, które zrobiło coś ciekawego, mądrego, dobrego, buduje w nim przekonanie o własnej pozytywnej wartości oraz inspiruje do dalszego działania, motywuje więc do następnego sukcesu.

Małe dzieci – małe sukcesy

Słownik języka polskiego podaje dwa znaczenia pojęcia sukcesu: jako osiągniecie celu, pomyślny wynik jakichś starań, działań oraz jako zdobycie powodzenia sławy, majątku, wysokiej pozycji (Dubisz 2003).

Sukces w zakresie dziecięcych możliwości bardziej odnosi się do pierwszego znaczenia, ale każde małe osiągnięcie w okresie przedszkolnym może stać się początkiem drogi do sukcesów w szkole, a następnie – w życiu dorosłym. Osiągniecie dziecka to umiejętność, która daje mu zadowolenie i którą ono nabywa w zależności od indywidualnej gotowości. Często trzylatek potrafi samodzielnie założyć buty i mówi, że nie potrzebuje pomocy, a inny cieszy się, że zdjął kapcie i sam ustawił je na właściwej półce. Starsze przedszkolaki już dokładnie rozpoznają sytuacje, w których osiągają sukces. Zawiązywanie sznurowadeł na kokardkę czy zasuwanie zamków przy ubraniach, pokonywanie trudności w wykonywaniu zadań, rozwiązywanie sporów to przykładowe sytuacje, które uznają za sukcesy. Cieszą się z tych sukcesów, oczekują pochwały, okazują satysfakcję i lubią przyjmować gratulacje.

W jaki sposób zachęcać dzieci do podejmowania działań? 

Kluczem do znalezienia sposobów motywowania każdego dziecka z osobna, mogą być odpowiedzi na następujące pytania:
■     Jakie działania dziecko uznaje za sukces? Czy cieszy się z własnych osiągnięć i w jaki sposób okazuje zadowolenie? 
■     Czy lubi, gdy wyraża się uznanie dla jego osiągnięć? Czy lubi, gdy składa się mu gratulacje? 
■     Czy opowiada o tym, co udało się mu osiągnąć?

Nauczyciele w przedszkolu i rodzice mogą pomóc dziecku w odkrywaniu osobistego potencjału: rozpoznawaniu mocnych st...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy