Dziecko, zwłaszcza w wieku przedszkolnym, pragnie zdobywać kolejne umiejętności, kierowane wewnętrznymi potrzebami. Radość, której doświadcza, zachęca je do aktywności i udziału w nowych różnorodnych działaniach i zabawach. Rodzice oraz nauczyciele w przedszkolu mogą mobilizować dziecko do działania dzięki odpowiednim formom wsparcia.
POLECAMY
Czym jest motywacja wewnętrzna?
W słowniku pedagogicznym:
Motywacja
Motywacja to ogół motywów występujących u danej jednostki, zaś motyw to swoisty stan organizmu pobudzający osobnika do działania, które ma zaspokoić jakąś potrzebę. Motywacja wewnętrzna pobudza do działania, które ma wartość samo w sobie; jej przykładem jest zainteresowanie lub zamiłowanie do czegoś (Okoń 1981).
Potrzeby skłaniają dzieci w wieku przedszkolnym do działania i to właśnie w nich tkwi siła motywująca. Obok podstawowych potrzeb: miłości, bezpieczeństwa i uznania, najważniejsze są:
■ dążenie do samodzielności,
■ zaspakajanie ciekawości poznawczej,
■ nawiązywanie kontaktów społecznych.
Dzieci mogą je realizować poprzez obserwację, doświadczanie sytuacji i zjawisk, badanie, stawianie pytań. Przedszkolaki zaangażowane w działanie mają szansę odkryć swoje mocne strony i zdol...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.