Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w nowym semestrze

Temat numeru

Jakie zadania i czynności warto podjąć na koniec pierwszego semestru, aby praca w następnym była łatwiejsza i przynosiła bardziej satysfakcjonujące rezultaty? Jak planować swoją pracę z grupą, jak zachęcać rodziców do współpracy oraz na jakie zagadnienia szczególnie warto zwrócić uwagę w drugim semestrze? Jakie są ogólne zasady konstruowania dobrych planów pracy?

Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu jest procesem rozpisanym na cały rok przedszkolny. Najwięcej czynności – rozpisanie planu rocznego pracy przedszkola, planu nadzoru pedagogicznego (czyli ewaluacji, kontroli i wspomagania działań nauczycieli), planu doskonalenia nauczycieli itp. dokonuje się na początku roku dydaktycznego (lub nawet przed jego rozpoczęciem). O jakim więc planowaniu pracy możemy mówić na początku drugiego semestru? W przypadku dyrektora mogą to być modyfikacja planu nadzoru pedagogicznego po podsumowanie działań wdrożonych w pierwszym semestrze.

POLECAMY

Jednak poza działalnością dyrektora i rocznym (lub wieloletnim) planem pracy przedszkola, każdy nauczyciel – na początku roku – powinien napisać własny roczny plan pracy. Roczny plan pracy nauczyciela, z rozpisaniem zadań i działań na cały rok, jest podstawą do sporządzania planów miesięcznych, opisujących zadania planowane na dany miesiąc w każdej z grup. To działalność rozpisana na cały rok, ale początek nowego semestru jest dobrym momentem, aby przyjrzeć się wcześniejszym planom miesięcznym, oraz zastanowić nad ewentualną modyfikacją własnego schematu pisania planu w taki sposób, aby stał się lepiej dostosowany do potrzeb grupy i placówki. 

Po co planować swoje działania? 

Korzyści płynące z planowania pracy w przedszkolu

Dlaczego planowanie jako takie jest istotne? Czy nie można po prostu przyjść i przeprowadzić zajęć, korzystając ze swoich wcześniejszych doświadczeń, np. ze studiów, lub improwizować? Teoretycznie można, ale rezultaty – szczególnie w przypadku nauczycieli z niewielkim stażem – będą poniżej oczekiwań. Bo jak śpiewał Artur Barciś – Improwizacja zagadnienie to niebłahe, najlepsza bywa, gdy wykujesz ją na blachę. Aby skutecznie improwizować niezbędne są wcześniejsze (liczne) doświadczenia w danym temacie, pewność siebie, opanowanie i dużo zasobów (np. znajomość niezliczonej ilości ćwiczeń i zabaw). 

Schemat 1. Uszeregowanie planów realizowanych przez przedszkole/nauczyciela

Planowanie jest istotnym elementem organizacji własnej pracy. 
Jakie wynikają z niego korzyści?

  • Nauczyciel wie co, chce osiągnąć, wie, do czego dąży, jakie mają być efekty jego pracy. Rozumie cel wykonywa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI