Dołącz do czytelników
Brak wyników

Okiem specjalisty

7 kwietnia 2022

NR 75 (Kwiecień 2022)

Osiem godzin dzieciństwa, czyli dzieci różnych narodowości w przedszkolu

0 150

Zapewne do wielu przedszkoli zostały już przyjęte dzieci uchodźców z Ukrainy. Ludzi szukających schronienia w Polsce stale przybywa, w większości są to matki z dziećmi i możemy się spodziewać, że i do Państwa grup mogą takie dzieci dołączyć. Jak je wspierać?

Komunikacja werbalna

W sytuacji gdy nie znamy języka ojczystego dziecka, postarajmy się korzystać z pomocy translatora i nauczyć się kilku niezbędnych zwrotów. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że dziecko zrozumie wiele słów w języku polskim, ponieważ w językach polskim oraz ukraińskim możemy spotkać słowa podobne znaczeniowo. Pierwszymi zwrotami, z jakimi zapoznaję dzieci, są komunikaty, że chcą skorzystać z toalety i napić się wody. 

Proszę pamiętać, że rytm dnia w przedszkolu jest stały i wiele sytuacji się powtarza. Dzieci bardzo szybko zapamiętają i będą rozumiały zwroty: zapraszam do toalety, myjemy ręce, siadamy na dywanie, zapraszam na śniadanie, obiad, podwieczorek, zapraszam do zabawy z kolegami itp. 

Przed wyjściem do ogrodu pokażmy dziecku to miejsce, oprowadźmy je po nim, bądźmy przy dziecku blisko, dopóki nie poczuje i nie zrozumie, że to miejsce jest bezpieczne i że codziennie będziecie przebywać w ogrodzie. Pomocny będzie graficzny plan dnia, który ustabilizuje poczucie bezpieczeństwa i utrwali rytm dnia. 
Proponuję, aby zabawki wydające odgłosy typu straż pożarna, ambulans, policja zostały np. pozbawione baterii. 

Być może mają już Państwo w grupie dziecko z Ukrainy. Jeżeli tak, to nasz nowy przedszkolak nie będzie tak wyizolowany językowo, a uczęszczające dłużej do grupy dziecko może pełnić rolę tłumacza. Rodzice naszych ukraińskich przedszkolaków w większości znają język rosyjski, a wielu zupełnie dobrze mówi po polsku – to także istotna pomoc w przekazywaniu wiadomości o dziecku. 

POLECAMY

Zabawa

Zadbajmy o odpowiedni rodzaj zabaw, bez nadmiernie intensywnych dźwięków. Pozostawmy dzieciom czas na włączenie się do zabawy, dajmy im również odpowiednio wydłużony czas zabawy swobodnej. Co mam na myśli? Zostawmy na zabawę np. pół godziny, a nie 15 minut, bo może nasz nowy przedszkolak dołączy do zabawy po 10–15 minutach. 

Może dojść do sytuacji, że dziecko będzie się bało wyjść na zewnątrz – to wszystko zależy niestety od tego, co ono przeżyło: czy ukrywało się w piwnicy, czy słyszało syreny i ostrzał itp. Może być również tak, że mama przyprowadzi dziecko w początkowym etapie edukacji przedszkolnej na 3–4 godziny. 
Jestem przekonana, że poradzą sobie Państwo, a dzieci zobaczą na nowo swój świat dziecka z możliwością spokojnej zabawy. 

Edukacja

Oczywiście cały czas pracujemy z grupą dzieci uczęszczających do przedszkola od września,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy