Od rywalizacji do współpracy – jak pomóc dziecku w radzeniu sobie z przegraną

Psychologia i pedagogika

A czy ty wiesz, w jaki sposób postąpić, gdy w twojej grupie znów płacze, Damian: „Bo ja znów, proszę pani, przegrałem, już nigdy nie wygram” albo jak postąpić, gdy Kasia z wielkim łoskotem wstaje od stołu i ze łzami w oczach oznajmia pozostałym koleżankom „Ja już nie chcę w to grać, to jest głupie!”? Każda emocja jest potrzebna. Dziś przyjrzymy się tym, które najczęściej kojarzone są z zachowaniami takimi jak płacz, krzyk, smutek, czyli rywalizacją i związaną z nią porażką.

Obecnie można spotkać się z poglądem, że celowe uczenie i wspieranie pośród dzieci tendencji do podejmowania zachowań opartych na rywalizacji jest sprzeczne, a nawet szkodliwe dla ich rozwoju. Można także usłyszeć, że najlepszym wyjściem jest ukierunkowanie całej pracy wychowawczej na rozwinięcie kompetencji komunikacji i współpracy z innymi. Zdaje się, że rywalizacja oraz postępujące za nią poczucia porażki są zachowaniami, których należy unikać… Tymczasem w życiu codziennym takich doświadczeń jak porażka czy rywalizacja nie da się pominąć. Może najlepszym rozwiązaniem jest po prostu nauczyć najmłodszych, w jaki sposób „radzić sobie w sytuacji przegranej” i sprawić, aby nie obawiali się żadnych porażek?

POLECAMY

Ach, te emocje!

Emocje stanowią ważny element w życiu każdego człowieka. To, w jaki sposób dziecko odczuwa, interpretuje oraz przeżywa swoje emocje, ma duży wpływ na jego rozwój. Dziecko w wieku przedszkolnym doświadcza coraz bardziej złożonych emocji i stale uczy się sposobów ich wyrażania. Mimo tego, że rozwój emocjonalny przebiega na uniwersalnych podstawach biologicznych, to na jego dynamikę silnie oddziałują różnego rodzaju sytuacje o charakterze społecznym. To znaczy, że każde spotkanie dziecka z kolegą czy koleżanką lub całą grupą może stanowić szansę dla jego dalszego rozwoju. Jak podkreśla H.R. Schaffner: „W kontakcie z ludźmi dzieci mają szansę zobaczyć nie tylko, jak inni radzą sobie z uczuciami i emocjami, ale też, jak ich własne przejawy emocji oddziałują na innych. Z punktu widzenia przystosowania społecznego i zdrowia psychicznego są to...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI