Znamy problemy, to możemy je rozwiązać
Każdy problem organizacyjny czy metodyczny, który tworzy nam nowa sytuacja, można rozwiązać, zmieniając dotychczasowy rytm przedszkola na nowy, koncentrując się na zadaniu dostosowania organizacji pracy do nowej sytuacji, wyciszając nieco stan napięcia czy nawet paniki, która nigdy dobrym doradcą nie jest. Żyjemy w XXI wieku i posiadamy wiele możliwości, w tym narzędzi, które mogą pomóc zarówno dzieciom, jak i nam, nauczycielom, we wdrożeniu nowego rytmu pracy przedszkola. Każdą zmianę trzeba wykorzystać na rzecz zdobywania nowego doświadczenia, na rzecz procesu uczenia się. Zapominamy czasami, że dzieci lubią zmiany, lubią, jak coś nowego się dzieje wokół nich. Oczekują zmian: nowych dźwięków, nowych zabaw, nowych reguł, także nowych gier i zabawek. Generalnie są otwarte na nowe bodźce i sygnały do podjęcia kolejnej aktywności. To naturalne, chcą dojrzewać, rosnąć, mierzyć się z własnymi możliwościami. Trzeba jednak zaznaczyć, iż zmiany te nie mogą być drastyczne, powinny być wprowadzane z pomysłem, który poruszy także myślenie dzieci. Zmiana zaakceptowana przez dzieci gwarantuje szybkie jej wdrożenie. Powinna być przyjęta przez dzieci z radością. Uświadomienie dzieciom, iż dana zmiana rozwiązuje problem, który przede wszystkim widzą dorośli, może stać się nawet doświadczeniem dumy przez dzieci. Przecież rozwiązują problem nie tylko swój, lecz także dorosłych. W niejednej głowie powstanie myśl: Popatrzcie, jak szybko zmieniłem się w nowej trudnej sytuacji. Jestem już taki duży. Pan/i mnie pochwalił/a. W rzeczywistości, gdy dzieci faktycznie tak myślą, można powiedzieć, iż odkryte re...