Nowy rytm przedszkola

Dzieci kochają nowe rytmy

Temat numeru

Praca przedszkola w tzw. reżimie sanitarnym stworzyła wiele dyskusji szczególnie w przestrzeni portali dyskusyjnych. W tym roku szkolnym w sposób szczególny nauczyciele będą zwracać uwagę na bezpieczeństwo nie tylko dzieci, lecz także własne, na higienę, a w niektórych województwach nawet na taki sposób organizacji pracy, aby dzieci bawiąc się, utrzymywały od siebie stosowny dystans. To właśnie ten dystans u niektórych rodzi sprzeciw, przecież dzieci tęsknią za sobą; idąc do przedszkola, chcą bawić się razem, mają taką potrzebę. Z drugiej strony w jaki sposób taki dystans zrobić i utrzymać, czy to w ogóle realne? Przecież dziecko najpierw kieruje się emocjami, a potem włącza rozum. Kolejny problem to symptomatyczna faza rozwoju naturalnego każdego dziecka. Bywa, iż te najmłodsze przedszkolaki zachowują się jeszcze jak zupełne maluchy i wpychają do buzi, co popadnie: własne palce, które przed chwilą trzymały klocki, same klocki, a nawet rękawiczki i inne akcesoria, które tak fajnie się gryzie z punktu widzenia owego przedszkolaka. 

Znamy problemy, to możemy je rozwiązać

Każdy problem organizacyjny czy metodyczny, który tworzy nam nowa sytuacja, można rozwiązać, zmieniając dotychczasowy rytm przedszkola na nowy, koncentrując się na zadaniu dostosowania organizacji pracy do nowej sytuacji, wyciszając nieco stan napięcia czy nawet paniki, która nigdy dobrym doradcą nie jest. Żyjemy w XXI wieku i posiadamy wiele możliwości, w tym narzędzi, które mogą pomóc zarówno dzieciom, jak i nam, nauczycielom, we wdrożeniu nowego rytmu pracy przedszkola. Każdą zmianę trzeba wykorzystać na rzecz zdobywania nowego doświadczenia, na rzecz procesu uczenia się. Zapominamy czasami, że dzieci lubią zmiany, lubią, jak coś nowego się dzieje wokół nich. Oczekują zmian: nowych dźwięków, nowych zabaw, nowych reguł, także nowych gier i zabawek. Generalnie są otwarte na nowe bodźce i sygnały do podjęcia kolejnej aktywności. To naturalne, chcą dojrzewać, rosnąć, mierzyć się z własnymi możliwościami. Trzeba jednak zaznaczyć, iż zmiany te nie mogą być drastyczne, powinny być wprowadzane z pomysłem, który poruszy także myślenie dzieci. Zmiana zaakceptowana przez dzieci gwarantuje szybkie jej wdrożenie. Powinna być przyjęta przez dzieci z radością. Uświadomienie dzieciom, iż dana zmiana rozwiązuje problem, który przede wszystkim widzą dorośli, może stać się nawet doświadczeniem dumy przez dzieci. Przecież rozwiązują problem nie tylko swój, lecz także dorosłych. W niejednej głowie powstanie myśl: Popatrzcie, jak szybko zmieniłem się w nowej trudnej sytuacji. Jestem już taki duży. Pan/i mnie pochwalił/a. W rzeczywistości, gdy dzieci faktycznie tak myślą, można powiedzieć, iż odkryte re...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI