Metoda ta wywodzi się od nazwiska jej prekursora, który był niemieckim pedagogiem. W Polsce myśl Froebla była wykorzystywana już ponad 100 lat temu przez słynne działaczki na rzecz wychowania przedszkolnego Marię Weryho i Justynę Strzemeską. W Polsce współcześnie ideę freblowską propaguje dr Barbara Bilewicz-Kuźnia, która jest autorką programu „Dar zabawy”. Metoda Froebla jest coraz popularniejsza w naszym kraju i coraz więcej przedszkoli pracuje zgodnie z jej założeniami.
POLECAMY
Kim był Fryderyk Wilhelm Froebel?
Fryderyk Wilhelm Froebel był nazywany ojcem nowożytnego wychowania przedszkolnego. Był on niemieckim pedagogiem i ogromnym miłośnikiem przyrody. Żył w latach 1782–1852. Był zachwycony naturalistyczną koncepcją pedagogiczną Jana Henryka Pestalozziego i stworzył własną filozofię wychowania, którą oparł na trzech głównych filarach: jedności wszechświata, szacunku dla dziecka i jego indywidualności, znaczenia zabawy w rozwoju dziecka. Jego zdaniem wychowanie powinno być globalne, a dziecko powinno samodzielnie dochodzić do wiedzy.
Froebel jest znany przede wszystkim jako twórca tzw. ogródków dziecięcych, czyli instytucji wychowawczych dla dzieci trzy–sześcioletnich. W tych ogródkach wprowadził swój autorski program oparty na zabawie, samodzielności i aktywności dziecka. Mawiał: Przedszkole to ogródek, w którym rosnące rośliny to dzieci, a nauczyciel jest ogrodnikiem dbającym o nie i pielęgnującym ich rozwój.
Froebel uważał również, że bardzo ważnym elementem jest kontakt dzieci z przyrodą i że można tam znaleźć wiele wartościowych materiałów do zabaw, tzw. dary natury, czyli np. piasek, wodę, kamienie, dlatego dzieci bardzo dużo czasu bawiły się na powietrzu.
Dary Froebla
Jak wiadomo, najważniejsza dla dzieci miała być zabawa, ponieważ to dzięki niej zdobywają one swoje pierwsze doświadczenia i wiedzę.
Bardzo ważnym elementem założeń pedagogiki freblowskiej były dary, czyli drewniane klocki i mozaiki zamknięte w drewnianych pudełkach. Cały komp...