Najważniejsza jest zabawa! - Metoda Froebla w praktyce

Temat numeru

Metoda Froebla zakłada, że pierwsze doświadczenia edukacyjne dziecka mają wpływ na jego późniejszy rozwój i osiągnięcia. Dziecko jest niepodzielną, indywidualną całością, która ma swoje myśli, uczucia i swoją fizyczność. Najważniejsza dla Froebla była zabawa, przede wszystkim swobodna, a także ta zorganizowana przez dorosłych. Zajmuje ona najważniejsze i centralne miejsce w rozwoju dziecka.

Metoda ta wywodzi się od nazwiska jej prekursora, który był niemieckim pedagogiem. W Polsce myśl Froebla była wykorzystywana już ponad 100 lat temu przez słynne działaczki na rzecz wychowania przedszkolnego Marię Weryho i Justynę Strzemeską. W Polsce współcześnie ideę freblowską propaguje dr Barbara Bilewicz-Kuźnia, która jest autorką programu „Dar zabawy”. Metoda Froebla jest coraz popularniejsza w naszym kraju i coraz więcej przedszkoli pracuje zgodnie z jej założeniami.

POLECAMY

Kim był Fryderyk Wilhelm Froebel?

Fryderyk Wilhelm Froebel był nazywany ojcem nowożytnego wychowania przedszkolnego. Był on niemieckim pedagogiem i ogromnym miłośnikiem przyrody. Żył w latach 1782–1852. Był zachwycony naturalistyczną koncepcją pedagogiczną Jana Henryka Pestalozziego i stworzył własną filozofię wychowania, którą oparł na trzech głównych filarach: jedności wszechświata, szacunku dla dziecka i jego indywidualności, znaczenia zabawy w rozwoju dziecka. Jego zdaniem wychowanie powinno być globalne, a dziecko powinno samodzielnie dochodzić do wiedzy. 

Froebel jest znany przede wszystkim jako twórca tzw. ogródków dziecięcych, czyli instytucji wychowawczych dla dzieci trzy–sześcioletnich. W tych ogródkach wprowadził swój autorski program oparty na zabawie, samodzielności i aktywności dziecka. Mawiał: Przedszkole to ogródek, w którym rosnące rośliny to dzieci, a nauczyciel jest ogrodnikiem dbającym o nie i pielęgnującym ich rozwój. 

Froebel uważał również, że bardzo ważnym elementem jest kontakt dzieci z przyrodą i że można tam znaleźć wiele wartościowych materiałów do zabaw, tzw. dary natury, czyli np. piasek, wodę, kamienie, dlatego dzieci bardzo dużo czasu bawiły się na powietrzu.

Dary Froebla

Jak wiadomo, najważniejsza dla dzieci miała być zabawa, ponieważ to dzięki niej zdobywają one swoje pierwsze doświadczenia i wiedzę. 

Bardzo ważnym elementem założeń pedagogiki freblowskiej były dary, czyli drewniane klocki i mozaiki zamknięte w drewnianych pudełkach. Cały komp...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
109 numerów archiwalnych
9 szkoleń/podcastów online
700 dokumentów - scenariuszy zajęć, dokumentacji nauczyciela, inspiracji do zajęć
50 autorów – specjalistów
Wychowanie w Przedszkolu • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI