Na planie filmowym,

czyli słów kilka o tym, jak kręciliśmy film w przedszkolu

Kreatywność i sztuka

Dzieci z Bullerbyn to jedna z tych pozycji klasyki literatury dziecięcej, której nie trzeba specjalnie reklamować. Przygody szóstki bohaterów z małej szwedzkiej wioski znają bowiem prawie wszyscy czytelnicy, niezależnie od wieku, na całym świecie. Ta pełna ciepła i humoru książka zagościła w naszym przedszkolu miesiąc przed obejrzeniem jej ekranizacji w warszawskim Multikinie. Zależało mi, żeby moi wychowankowie, oglądając film na dużym ekranie, byli wyposażeni w odpowiednie informacje na temat głównych bohaterów, miejsca ich zamieszkania, łączących ich relacji, przeżywanych przez nich przygód.


Obejrzany film sprawił nam wiele radości, a  choć produkcja ta, z lat 80. XX w., odbiega od współczesnych standardów kinematograficznych dotyczących środków wyrazu, to jednak zainteresowała małych kinomanów. Ekranizacja książki w pełni oddaje klimat prawdziwego i beztroskiego dzieciństwa. Jest pełna optymizmu, wypełniona radością, dziecięcą spontanicznością i szczerym śmiechem. Pozbawiona jest przemocy, słów o negatywnym zabarwieniu, postaw promujących cwaniactwo. Obrazuje najważniejsze opisane w książce zabawne przygody grona przyjaciół, którzy wszystko w Bullerbyn robią razem. W barwny sposób przedstawia te uroki dzieciństwa, które są ciekawą alternatywą dla współczesnych form spędzania czasu wolnego. 

Lisa i jej przyjaciele to zwykłe dzieciaki z głowami wypełnionymi różnymi niesamowitymi pomysłami, które z powodzeniem wcielają w życie. Wszystko, co robią, jest zgodne z naturą, która w filmie odgrywa kluczową rolę. Sfilmowana opowieść pobudza wyobraźnię najmłodszych. Bo któż z nas by nie chciał przejechać się wozem na kopie siania, zagrzebać się w stogowym labiryncie, pobiegać boso po podmokłej łące, podpatrzeć grającego w wodnych szuwarach wyimaginowanego wodnika, spędzić noc w lesie przy ognisku, a rankiem wybrać się na łowienie raków? Wszystkich miłośników twórczości Astrid Lingrend film zapewne wprowadzi w dobry nastrój. Dla mnie stał się kanwą do przeprowadzenia z wychowankami kolejnych zajęć z zakresu edukacji filmowej. Tym razem postanowiłam nakręcić z dziećmi film, zobrazować okiem kamery wybrane przez nich sceny obejrzanej ekranizacji. Pomysł spotkał się z dużym entuzjazmem dzieci oraz całego grona pedagogicznego, które postanowiło przyłączyć się do realizacji naszego małego przedsięwzięcia artystycznego. Przedstawiam pokrótce przebieg prac nad powstaniem filmu przeprowadzonych w grupie dzieci sześcioletnich. 

POLECAMY

Montujemy

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI