Muzyczne remanenty, czyli jak uczyć dzieci wrażliwości na muzykę w przedszkolu

Psychologia i pedagogika

Początek roku otwiera przed nami nową perspektywę. To czas podsumowań i postanowień. Czynimy takie w życiu prywatnym, ale również w edukacji to dobry czas na chwilę refleksji, zatrzymania, zaprojektowania zmian we własnym warsztacie, sposobie postępowania i myślenia. Dziś chciałabym zachęcić do refleksji nad istotą zajęć muzycznych w przedszkolu.

Osobiście zaczynam odczuwać rodzaj przytłoczenia ilością aktywności proponowanych dzieciom, stron internetowych, webinarów, materiałów szkoleniowych. Są one z pewnością nowatorskie, interesujące, barwne, efektowne. Martwi mnie jednak to, że w dłuższej perspektywie może się okazać, że są one powierzchowne i odtwórcze. Zamiast uczyć dzieci wrażliwości na muzykę, twórczej aktywności, możemy oferować im łatwy muzyczny efekt. Wówczas pomijana jest droga doświadczania muzyki, próby jej wspólnej interpretacji. Zadaję więc dziś sobie i Czytelnikom kilka pytań, które mogą pomóc w wyznaczeniu muzycznej drogi w roku 2022.

POLECAMY

Podstawa programowa

Istotnym punktem odniesienia jest dla nauczyciela podstawa programowa. Określa ona minimum realizowanych aktywności i zdobytych przez dziecko umiejętności w wieku przedszkolnym w zakresie percepcji i wykonania muzyki. W obowiązującym dokumencie czytamy, że dziecko: 
eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku, oraz wyraża ją r...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI