Dołącz do czytelników
Brak wyników

Muzeum z dziecięcych marzeń

Artykuły z czasopisma | 21 listopada 2017 | NR 29
88

Rozmowa z Anną Grunwald – kierowniczką Muzeum dla Dzieci im. Janusza Korczaka i Działu Naukowo-Oświatowego w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.
Absolwentką polonistki z przygotowaniem pedagogicznym na Uniwersytecie Łódzkim oraz zarządzania ekonomią społeczną na Uniwersytecie Warszawskim, doktorantką w Zakładzie Dydaktyki na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Do 2002 roku nauczycielką w warszawskich szkołach podstawowych i gimnazjach Społecznego Towarzystwa Oświatowego, współautorką podręczników szkolnych i scenariuszy zajęć dla nauczycieli, autorką antologii „Polskiej poezji śpiewanej”. Od 2010 roku w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie kieruje Działem Naukowo-Oświatowym, a od 2013 roku – Muzeum dla Dzieci, stworzonym przy PME ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Jest autorką projektów, wystaw, programów edukacyjnych i kulturalnych. Za działania kulturalne otrzymała w 2012 roku wyróżnienie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2016 roku nominację w plebiscycie magazynu „Design Alive” do tytułu „Animator roku 2016”.

Pani Anno, Muzeum dla Dzieci im. Janusza Korczaka jako oddział Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie zostało utworzone w 2012 roku. Skąd pomysł na powołanie do życia tej nietypowej instytucji? 

Inicjatywa powołania do życia Muzeum dla Dzieci należała do dyrektora PME, doktora Adama Czyżewskiego, który zainspirowany podobnymi placówkami w Holandii, Niemczech czy Austrii, postanowił zrealizować ją w Polsce. Idea zmaterializowała się w 2013 roku wraz z wielką modernizacją muzeum, dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego i dotacji samorządu województwa mazowieckiego. 

Muzeum dla Dzieci to pierwsza muzealna inicjatywa tego typu w Polsce. Jakie są jej główne założenia?

Założenie było takie, by stworzyć odrębną, autonomiczną przestrzeń muzealno-edukacyjną, ale w ramach struktury i budynku Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Oznacza to, że Muzeum dla Dzieci tworzy własne wystawy, ma własną kolekcję edukacyjną, posiada własny program kulturalny, ale jednocześnie silnie wpisuje się w profil PME, organizując wydarzenia towarzyszące wystawom stałym i czasowym, stale poszukując sposobów na zarażenie publiczności pasją do etnografii, naszej dziedziny. Pragniemy zachęcać gości do poznawania bogatej kultury naszego kraju i innych tradycji kulturowych. Czynimy to poprzez wystawy, koncerty muzyczne, taniec, rękodzieło, spotkania z podróżnikami, badaczami. Udowadniamy, że etnografia, etnologia, antropologia to pasjonujące dziedziny zajmujące się zarówno zwykłym, 
codziennym życiem ludzi, jak i czasem świętowania, momentami wyjątkowymi i im towarzyszącymi rytuałami. Naszą dewizą jest wrażliwość na potrzeby gości, dlatego staramy się być bezpretensjonalni, przystępni, dzieląc się bardziej pasją niż stricte edukując, bawiąc się wspólnie, pokazując wachlarz możliwości, które daje nasza dziedzina. Markę Muzeum dla Dzieci zbudowaliśmy na współpracy – przede wszystkim ze środowiskiem przedszkolnym i szkolnym, z którego m.in. ja się wywodzę. Mamy także znakomite i ożywione kontakty z organizacjami pozarządowymi, z którymi opracowujemy liczne projekty kulturalne, wymieniając się know-how.

Widzimy Muzeum dla Dzieci jako miejsce otwarte, jako przestrzeń spotkania, dialogu, którego podmiotem jest dziecko. 
Jego dobro, ale i pasje, rozwój są dla nas najważniejsze. W ciągu czterech lat naszej działalności bez spektakularnych akcji promocyjnych zostaliśmy dostrzeżeni i wyróżnieni w konkursach i rankingach: Nagroda w kategorii „Miejsce roku 2014” w plebiscycie Serca GaGi magazynu „GaGa” ; w kolejnych latach (2015–2016) następujące wyróżnienia: w rankingu portalu Onet.pl – znalazło się wśród 10 muzeów, które „warto odwiedzić, podróżując z dzieckiem po Polsce”; w rankingu portalu 
warszawa.naszemiasto.pl – 3. miejsce w kategorii „Miejsca, które musisz odwiedzić z dzieckiem w Warszawie”. Wreszcie w roku bieżącym zaszczytna nagroda w plebiscycie Komitetu Ochrony Praw Dziecka „Miejsce przyjazne dziecku 2016”.

Dzieci to zapewne wymagający odbiorcy. Jakie zabiegi muzeum musiało podjąć, aby sprostać wyjątkowym oczekiwaniom małych gości?

Najważniejsi są, oczywiście, ludzie, dlatego fundamentem twórczej i efektywnej działalności jest dobry, zgrany i wielokompetencyjny zespół, który się nam stale powiększa. Duże znaczenie ma dla mnie przygotowanie pedagogiczne, dlatego kilkoro z nas leg...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy