Metody aktywizujące, które wspomagają gotowość szkolną dziecka sześcioletniego

Psychologia i pedagogika

Szczególnie w wieku przedszkolnym dzieci wyrażają silną potrzebę ruchu, badania, doświadczania, odkrywania czy manipulowania obiektami dostępnymi w bezpośrednim poznaniu. Jednocześnie zdecydowanie chętniej uczestniczą w zajęciach, w których mogą brać czynny udział. Potrzeby te bez wątpienia mogą być satysfakcjonująco zaspokojone przez metody aktywizujące.

Metody aktywizujące kształtują kreatywność, zachęcają do realizowania własnych, oryginalnych pomysłów dzieci oraz samodzielnego osiągania przez nie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach. Dlatego też w metodach aktywizujących trudno nie dostrzec ogromnego potencjału, możliwego do wykorzystania w ramach wspierania i kształtowania gotowości szkolnej dzieci przedszkolnych. 

POLECAMY

Dzięki atrakcyjności tych metod i aktywności wychowanków ich zastosowanie prowadzi do:

  • podniesienia efektywności przyszłego kształcenia szkolnego,
  • wzmocnienia aktywności dziecka w kierunku samodzielnej eksploatacji i zdobywania doświadczeń,
  • kształtowania umiejętności, które ułatwią dziecku systematyczne zdobywanie wiadomości,
  • podtrzymania silnej potrzeby poznawczej i chęci zdobywania wiedzy.

W związku z tym, że repertuar metod aktywizujących jest niezwykle bogaty i zróżnicowany, niemożliwe jest zaprezentowanie pełnej jego zawartości. Pierwsza część artykułu ogranicza się do reprezentatywnych przykładów metod, których wykorzystanie może przynieść wiele korzyści dla wspomagania gotowości szkolnej dziecka. 

Metoda storyline

Metoda storyline, zwana inaczej „metodą opowieści wychowawczej”, powstała pod koniec lat 60. wieku w Szkocji. Jest ona efektem poszukiwań i starań nauczycieli akademickich oraz praktyków edukacji, którzy postawili sobie za cel sformułowanie metody integrującej treści między przedmiotowe i pozwalającej dzieciom na twórcze, zarówno indywidualne, jak i grupowe – poszukiwanie rozwiązań oraz radykalne skrócenie czasu gromadzenia wartościowych doświadczeń, koniecznych z punktu widzenia poszerzania osobistej wiedzy (Michalak i Misiorna, 2008, 
s. 204). Jednak metoda ta zaczęła uzyskiwać popularność dopiero w latach 90., kiedy wśród nauczycieli i dydaktyków języków obcych rozpropagował ją S. Bell. Obecnie najczęściej wykorzystuje się ją w edukacji wczesnoszkolnej, ale istnieje wiele świadectw pokazujących, że jest ona również niezwykle użyteczna na etapie wychowania przedszkolnego (Jąder, 2009, s. 44).

Metoda storyline polega na opowiadaniu dzieciom pewnej historii, którą może być wym...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI