Metoda origami – baje w przedszkolu

Wykorzystanie sztuki origami do budowy metod systemu „Edukacja przez ruch”

Temat numeru

Origami to sztuka składania papieru według określonych, przyjętych reguł. Malarstwo także jest sztuką, a w zależności od przyjętych reguł określających sposób malowania malarstwo dzielimy na różne techniki malarskie. Sztuka origami też dzieli się na wiele technik składania papieru, które mogą stać się bardzo cennym narzędziem wspierania edukacji. Origami nie jest metodą, jest sztuką. Specyficzne wykorzystanie sztuki origami, spełniające warunki potrzebne do tego, aby konkretne intencjonalne działanie stało się metodą, tworzy metodę wykorzystania technik sztuki origami w edukacji.

Kiedy używamy dwojga rąk, nasze serca napełniają się pokojem1
Akira Yoshizawa 

POLECAMY

Wsystemie „Edukacja przez ruch” wykorzystujemy wybrane techniki sztuki origami. Techniki składania form przestrzennych: origami z kwadratu, koła, trójkąta równobocznego, a także z prostokąta i innych płaszczyzn nieforemnych są stosowane w metodzie origami – story. Techniki składania form płaskich: origami z koła, kwadratu, trójkąta równobocznego, a także techniki kiri – origami płaskie są stosowane w metodzie origami – baje. 

Składanie wybranych modeli stosujemy jako elementy metod systemu EPR, jeżeli np. prostota lub utylitarna cecha formy użytej podczas zajęć usprawnia uczenie się. Takim modelem jest szafa czy bardziej zaawansowana forma zwana równoważnym wachlarzem, które stosujemy w metodzie dynamicznych rekwizytów systemu „Edukacja przez ruch”. 

Fot. 1. Równoważny wachlarz i tzw. szafa

Symptomatyczną cechą dzieci jest pragnienie, aby wszystko, co powstaje w wyniku aktywności ich rąk, natychmiast było postawione w przestrzeni trójwymiarowej. Dziecko, będąc przecież obiektem przestrzennym, a nie płaskim, chce zabudowywać przestrzeń wokół siebie także modelami przestrzennymi. Dlatego gdy rysuje obrazki, lubi, aby je zawieszać na ścianie lub po zagięciu zakładek ustawiać na stole. Obserwując dzieci podczas procesu składania, szczególnie gdy czynią to samodzielnie, możemy odkryć ich oczekiwania dotyczące tworzenia technologii, planowania procesu zabudowy przestrzeni, a także ich dziecięce sposoby radzenia sobie ze składaniem lub z samym procesem uczenia się poprzez składanie. 

Obserwacja aktywności dzieci podczas procesu składania papieru potwierdza istnienie trzech naturalnych strategii uczenia się dzieci, odkrytych i zdefiniowanych w XX w. przez prof. R. Więckowskiego2

Origami płaskie z koła 

Technika składania modeli z płaszczyzn w kształcie koła ma swoje zasady. To nie wyklejanka, ale konstrukcja modelu z najmniejszej możliwej lub trafnej, nieprzesadnej liczby poskładanych kół. Jeżeli przyjmujemy, iż modelem jest liść, to drzewo na gałęziach powinno mieć liście będące tym modelem, a nie liście, które będą różnymi modelami. Jeżeli modelem jest morze, to nie wyklejamy przesadnie fal jako łańcuszka małych poskładanych kółek, tylko ograniczamy liczbę kół przez zastosowanie płaszczyzn origami o większej powierzchni. Dlaczego? Istotą origami jest odpowiednie złożenie tworzące docelowy kształt oraz zestawienie pozaginanych kół w formę tworzącą kształt, a nie liczba użytych do składania płaszczyzn. Origami płaskie z koła jest techniką, która umożliwia dzieciom samodzielną pracę i podjęcie aktywności według naturalnych strategii uczenia się. Każdą strategią dziecko posłu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI