W jaki sposób nauczyciel może wspierać swoich uczniów w „odkrywaniu” wirtualnej przestrzeni? Na co warto zwrócić uwagę oraz jak przygotować dzieci na tak rozległe zmiany technologiczne? Czy media ograniczają rozwój poznawczy dzieci, czy ingerują w ich umiejętności komunikacyjne oraz czy mają wpływ na rozwój sfery emocji? Można powiedzieć, że tego typu pytania „rosną w siłę” wraz z coraz powszechniejszym dostępem już najmłodszych dzieci do smartfonów, tabletów czy komputerów. Warto się temu szczegółowo przyjrzeć, bo jak się okazuje… odpowiedź nie jest jednoznaczna.
POLECAMY
Ekran, który wychowuje?
Coraz częściej spotykamy się z widokiem najmłodszych dzieci usilnie wpatrujących się w ekran tabletu lub smartfona. Media elektroniczne – do tej pory używane przede wszystkim jako narzędzia do pracy czy komunikacji – zaczęły pełnić również funkcję zabawy. Migające i kolorowe elementy przykuwają uwagę dzieci na dłuższy czas. Aby poznać konkretnie, jaki statystycznie czas spędzają najmłodsi, użytkując media elektroniczne, zainicjowano badania, których wynikom warto poświęcić uwagę. Jak ujawnia raport z badań prowadzonych przez Millward Brown Poland na zlecenie Fundacji Dzieci Niczyje w 2015 roku: ponad 40% już rocznych i dwuletnich dzieci korzysta z tabletów czy też smartfonów. Co więcej, dzieci mają je do dyspozycji prawie codziennie! Podobne wyniki przedstawiono w raporcie Smart Kids z 2016 roku. Badanie dotyczyło rodziców i opiekunów i zostało przeprowadzone przez Mobile Institute na zlecenie Digital Virgo i CAMO COD1. Jak pokazały wyniki, dzieci poniżej pierwszego roku życia bawią się już smartfonami i tabletami, np. oglądając bajki, a wśród dzieci w wieku 1–2 lata czas użytkowania oraz dostęp do urządzeń mobilnych jest jeszcze powszechniejszy i wynosi 61%. Co ciekawe, od 8. roku życia prawie wszystkie dzieci korzystają z urządzeń mobilnych. Kolejne badania są w trakcie.
Temat jest...