Rozwijanie umiejętności matematycznych w przedszkolu z wykorzystaniem warzyw i owoców
W ramach przedszkolnego rozwijania kompetencji matematycznych dzieci zdobywają pewną wiedzę, nabywają pewnych umiejętności, rozwijają określone postawy. Z punktu widzenia rodziców matematyka w przedszkolu i na początku szkoły niewiele ma wspólnego z wersją matematyki, którą znamy i z której korzystamy w życiu dorosłym. Z drugiej strony, ważne jest, aby przygotowując aktywności, umiejętnie dopasować poziom i sposób przekazywanej wiedzy do wieku dziecka, jego potrzeb i indywidualnych możliwości.
Słuchanie pytań dzieci, podążanie za ich zainteresowaniami to dobry trop w doborze treści. Pyta ten, kto nie wie i chce się dowiedzieć. Zadanie pytania świadczy o luce w wiedzy czy umiejętnościach, którą można pomóc dziecku zapełnić. Przedszkolak ma wiele pytań. Odpowiedź na jedno pytanie często prowokuje kolejne. Poza tym, w przedszkolu nie obserwujemy jeszcze tak zaburzonej proporcji między liczbą pytań dzieci a liczbą pytań nauczyciela, z którą spotykamy się w szkole.
Nie obawiajmy się, że dane zadanie jest „za trudne”, że przedszkolak nie będzie potrafił samodzielnie sobie z nim poradzić. Zadanie powinno być dla dziecka wyzwaniem, a takim zadaniem jest zadanie „trudne”, które będzie służyć rozwojowi intelektualnemu. Przy prostych zadaniach efekt jest taki, że dzieci szybko je rozwiązują, bez większej refleksji, zaangażowania. Rozwojowe są sytuacje, w których odczuwamy, że czegoś nie potrafimy i chcemy się tego nauczyć. Wzrasta poczucie skuteczności, które motywuje do podejmowania kolejnych wyzwań. Ta zasada sprawdza się przy zdobywaniu różnych...