Waga i zakres oddziaływania przedszkola na edukacyjne losy człowieka implikują bezwzględną potrzebę stworzenia zabezpieczenia, poczucia pewności, że będzie to wpływ profesjonalny i pozytywny.
POLECAMY
Przedszkole jako organizacja i zespół osób podejmuje dialog i kreuje relacje zarówno z dziećmi, jak i ich rodzicami, opiekunami. Z tej perspektywy należy oczekiwać, że będzie to spotkanie z różnorodnymi, niepowtarzalnymi osobami, i uwzględniać ten fakt. Nieredukcjonistyczne podejście do tego „wydarzenia relacyjnego” wymaga spojrzenia na przychodzących do placówki jako na osoby w ich pełnym wymiarze: emocjonalnym, społecznym, cielesnym (fizycznym), umysłowym (poznawczym), a także duchowym.
W koncepcji antropologicznej człowiek „może odkrywać swą tożsamość (…) jedynie pod warunkiem, że będzie osobą, co znaczy, że będzie pozwalał innemu człowiekowi być prawdziwie innym, a zarazem być we wspólnocie” – rodzinnej, rówieśniczej, przedszkolnej, społecznej itd. Z tego wynika, że nauczyciele przedszkola (i inni jego pracownicy) zaproszeni są do tworzen...