Kto wykona to zadanie?

Ważne aspekty i pojęcia wpisane w zadania przedszkola, wynikające z koncepcji filozoficzno-pedagogicznej podstawy wychowania przedszkolnego

Edukacja przedszkolna

Przedszkole jest pierwszym miejscem doświadczania przez dzieci systematycznych relacji z osobami spoza grona rodzinnego. Ta formalna instytucja, rozpoczynająca ciąg placówek edukacyjnych, obarczona jest ogromną odpowiedzialnością za kreowanie emocjonalnego stosunku – dziś małego, za kilkanaście lat dojrzałego człowieka – do uczenia się, własnego rozwoju i społecznego współistnienia.
 

Waga i zakres oddziaływania przedszkola na edukacyjne losy człowieka implikują bezwzględną potrzebę stworzenia zabezpieczenia, poczucia pewności, że będzie to wpływ profesjonalny i pozytywny.

POLECAMY

Przedszkole jako organizacja i zespół osób podejmuje dialog i kreuje relacje zarówno z dziećmi, jak i ich rodzicami, opiekunami. Z tej perspektywy należy oczekiwać, że będzie to spotkanie z różnorodnymi, niepowtarzalnymi osobami, i uwzględniać ten fakt. Nieredukcjonistyczne podejście do tego „wydarzenia relacyjnego” wymaga spojrzenia na przychodzących do placówki jako na osoby w ich pełnym wymiarze: emocjonalnym, społecznym, cielesnym (fizycznym), umysłowym (poznawczym), a także duchowym. 

W koncepcji antropologicznej człowiek „może odkrywać swą tożsamość (…) jedynie pod warunkiem, że będzie osobą, co znaczy, że będzie pozwalał innemu człowiekowi być prawdziwie innym, a zarazem być we wspólnocie” – rodzinnej, rówieśniczej, przedszkolnej, społecznej itd. Z tego wynika, że nauczyciele przedszkola (i inni jego pracownicy) zaproszeni są do tworzen...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI