W temacie żywienia zbiorowego w placówkach oświatowych w minionych latach pojawiło się kilka zmian. Przede wszystkim kluczowe znaczenie miało rozporządzenie Ministra Zdrowia z 2016 r. oraz aktualizowane na bieżąco normy żywienia dzieci, opublikowane przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (najnowsza wersja z 2020 r.). Zasady wprowadzane w zakresie komponowania jadłospisów przedszkolnych mają na celu głównie zapewnienie dzieciom wartościowych potraw. Zmiana w podejściu „odżywiamy”, a nie tylko „karmimy”, dla wielu placówek okazała się wielkim wyzwaniem zarówno w 2016 r., gdy rozporządzenie MZ zaczęło obowiązywać, jak i aktualnie, gdy dzieci mają różnorodne nawyki żywieniowe i często przełożenie zaleceń żywieniowych na praktykę okazuje się sporym wyzwaniem.
POLECAMY
Najczęstsze wyzwania w ramach realizacji żywienia zbiorowego:
- opracowanie jadłospisów zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi (rozporządzenie Ministra Zdrowia) i normami żywieniowymi z zakresu żywienia dzieci i młodzieży – wiedza intendenta, dyrekcji,
- bierna postawa nauczycieli wobec proponowanych dzieciom posiłków,
- niska świadomość dotycząca żywienia dzieci, w tym zasad żywienia zbiorowego, u rodziców, wysokie oczekiwania wobec tego, co dziecko zje w placówce,
- potrzeby opracowania diet eliminacyjnych z uwagi na coraz częstsze zgłoszenia alergii pokarmowych u dzieci,
- lokalne wymogi sanepidu,
- różnorodne stawki dzienne za posiłki przedszkolne,
- kreatywność w przygotowywaniu dań atrakcyjnych dla dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem wymaganych produktów jak kasze, rośliny strączkowe, które są mniej popularne wśród dzieci,
- liczba personelu, osób zaangażowanych w przygotowanie posiłku wobec liczby dzieci w placówce, co wpływa na urozmaicenie dań, sposób podawania potraw.
Wcześniejsze analizy jadłospisów przedszkolnych wielokrotnie pok...