Kto decyduje o tym, co zjedzą dzieci w przedszkolu? Intendent, nauczyciele czy rodzice?

Psychologia i pedagogika

To jest pytanie, które często zadaję podczas szkoleń z nauczycielami, dyrekcją placówki oraz za każdym razem, gdy mam okazję prowadzić szkolenia dla rodziców. Takie pytanie często sprzyja analizie, czym jest posiłek przedszkolny, jaką odgrywa rolę i czy, niezależnie do tego, czy jesteśmy rodzicem, czy nauczycielem, czujemy się odpowiedzialni za to, co jedzą dzieci. Wiemy, jak możemy dziecko wspierać w często niełatwej nauce nowych produktów, szczególnie biorąc pod uwagę okres neofobii żywienio- wej, z którą spoty- kamy się u dzieci w wieku przedszkolnym.

W temacie żywienia zbiorowego w placówkach oświatowych w minionych latach pojawiło się kilka zmian. Przede wszystkim kluczowe znaczenie miało rozporządzenie Ministra Zdrowia z 2016 r. oraz aktualizowane na bieżąco normy żywienia dzieci, opublikowane przez Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej (najnowsza wersja z 2020 r.). Zasady wprowadzane w zakresie komponowania jadłospisów przedszkolnych mają na celu głównie zapewnienie dzieciom wartościowych potraw. Zmiana w podejściu „odżywiamy”, a nie tylko „karmimy”, dla wielu placówek okazała się wielkim wyzwaniem zarówno w 2016 r., gdy rozporządzenie MZ zaczęło obowiązywać, jak i aktualnie, gdy dzieci mają różnorodne nawyki żywieniowe i często przełożenie zaleceń żywieniowych na praktykę okazuje się sporym wyzwaniem.

POLECAMY

Najczęstsze wyzwania w ramach realizacji żywienia zbiorowego:

  • opracowanie jadłospisów zgodnie z obowiązującymi wymogami prawnymi (rozporządzenie Ministra Zdrowia) i normami żywieniowymi z zakresu żywienia dzieci i młodzieży – wiedza intendenta, dyrekcji, 
  • bierna postawa nauczycieli wobec proponowanych dzieciom posiłków,
  • niska świadomość dotycząca żywienia dzieci, w tym zasad żywienia zbiorowego, u rodziców, wysokie oczekiwania wobec tego, co dziecko zje w placówce,
  • potrzeby opracowania diet eliminacyjnych z uwagi na coraz częstsze zgłoszenia alergii pokarmowych u dzieci,
  • lokalne wymogi sanepidu,
  • różnorodne stawki dzienne za posiłki przedszkolne,
  • kreatywność w przygotowywaniu dań atrakcyjnych dla dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem wymaganych produktów jak kasze, rośliny strączkowe, które są mniej popularne wśród dzieci,
  • liczba personelu, osób zaangażowanych w przygotowanie posiłku wobec liczby dzieci w placówce, co wpływa na urozmaicenie dań, sposób podawania potraw.

Wcześniejsze analizy jadłospisów przedszkolnych wielokrotnie pok...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI