Niektórzy rodzice już podczas zapisywania dziecka do placówki przedszkolnej zgłaszają, że ich pociecha nie potrafi jeszcze sygnalizować swoich potrzeb fizjologicznych, nie chce sama jeść albo stroni od mycia zębów. Sytuacja może być też odwrotna – to rodzice otrzymują wykaz umiejętności, które dziecko powinno posiadać, zanim pierwszy raz odwiedzi przedszkole. Trudności z wykonywaniem czynności samoobsługowych mogą być wynikiem braku świadomości ze strony rodzica lub efektem wyręczania małego dziecka, które na co dzień nie otrzymuje możliwości nauki i próbowania. Na szczęście przedszkole jest miejscem, w którym wspiera się dziecko, otacza się je opieką, ale też bardzo często dostrzega jego trudności, a te wcale nie muszą być wynikiem wyręczania lub braku prób, a objawem zaburzenia. Często to właśnie w przedszkolu zauważa się, że dziecko potrzebuje nie tylko wsparcia, ale też pomocy, nierzadko specjalistycznej.
Przykładem może być niechęć do mycia zębów. Oczywiście, od zawsze dzieci dzieliły się na te, które uwielbiają myć zęby, i te, które od tej czynności stronią. Jedne zazwyczaj robią to z niezwykłą starannością, nigdy też nie trzeba im przypominać, że po posiłku należy umyć zęby. Być może to wynik wychowania i świadomości, a...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 7500 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania dzieci w wieku przedszkolnym.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z trudnymi emocjami dzieci oraz dostosowywać metody do potrzeb dzieci ze SPE.