Rozwój zainteresowania słuchaniem opowiadań, baśni czy samą książką jest uwarunkowany środowiskiem kulturowym, w jakim wzrasta dziecko. Przygotowanie do obcowania z literaturą odbywa się już w okresie poniemowlęcym i ma charakter dwutorowy. Poprzez słowo mówione w postaci kołysanek, piosenek, wierszyków zachodzą najwcześniejsze kontakty dziecka z ustnym przekazem tekstu literackiego. Drugi to ten wynikający z kontaktu z obrazem. Przy pomocy dorosłych maluch zaczyna postrzegać i rozpoznawać znane przedmioty, zwierzęta, urządzenia.
W taki to sposób książka staje się przedmiotem odkrywania i poznawania przez dziecko świata. Wiek przedszkolny to „złoty wiek” kształtowania się „gotowości czytelniczej”, wyrażającej się w potrzebie słuchania opowiadań, baśni, szukania kontaktu z książką, która jest dla dziecka źródłem przyjemnych doznań, a w późniejszym czasie podstawą do opanowania sztuki czytania.
POLECAMY
Charakterystyka poziomu rozwoju umiejętności trzylatka
Dzieci trzyletnie chętnie słuchają takich utworów, które wzbudzają wesołość. Cieszą je nie tylko komiczne ilustracje, które w obrazowy sposób przedstawiają treść zdarzeń, ale także elementy dźwiękonaśladowcze w postaci onomatopei, śmiesznie brzmiących neologizmów czy rytm i rym utworu. Jednym ze sposobów rozwijania u trzylatków zainteresowań czytelniczych i oddziaływania na rozwój osobowości przez kontakt z literaturą jest umożliwienie dzieciom korzystania z książek zawsze wtedy, gdy tylko mają na to ochotę. Służy temu „kącik książki”, do którego dzieci powinny mieć swobodny dostęp. Najmłodsze przedszkolaki lubią oglądać te same książki. Trzeba więc zadbać o to, aby w grupowej „czytelni” było kilka pozycji o tym samym tytule i aby były to książki z krótkimi, prostymi tekstami, z przewagą ilustracji. Dziecko trzyletnie, oglądając książkę, cie...