Jestem dzielnym przedszkolakiem

cierpliwie czekam na rodziców i powrót do domu

Edukacja przedszkolna

Umiejętności związane z obszarem rozwoju emocjonalnego dzieci to niezwykle ważna sfera rozwoju – ma spowodować, że dziecko będzie przygotowane do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi, do dbałości o zdrowie psychiczne, że będzie to realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji pojawiających się w przedszkolu.

Rozwój emocjonalny, jak twierdzi wielu psychologów, w tym Howard Gardner, jest jednym z najważniejszych obszarów rozwoju człowieka. Nie rozwój intelektualny, fizyczny, ale właśnie rozwój inteligencji emocjonalnej jest tym, co decyduje o sukcesie w życiu. Otwartość jednostki, rozumienie siebie i innych, poczucie własnej wartości, to cechy niezbędne, aby człowiek był szczęśliwy i spełniony. W dobie, gdy empatia i asertywność nie zawsze są doceniane i praktykowane, przywrócenie znaczenia rozwoju emocjonalnego może stanowić podwalinę do lepszego świata i życia. W tym numerze prezentujemy rozwijanie umiejętności określonych w obszarze II – emocjonalnego rozwoju dziecka.

POLECAMY

Trzylatki i adaptacja

Przekroczenie progu przedszkola przez dziecko trzyletnie to ogromna zmiana w jego życiu. Zwłaszcza gdy wcześniej nie uczęszczało do żłobka. Niektóre dzieci płaczą, tęsknią za rodzicami, źle znoszą rozłąkę. Z niecierpliwością czekają na swoich bliskich. W pierwszych dniach pobytu w przedszkolu nie jedzą, niechętnie bawią się z innymi dziećmi. Dlatego tak ważne są spotkania adaptacyjne, organizowane przez placówkę przed rozpoczęciem roku szkolnego. Dają one dużą szansę, że stres związany z rozłąką będzie przynajmniej trochę zminimalizowany. Pierwsze tygodnie pobytu dzieci w przedszkolu wymagają, aby okazywać wiele cierpliwości i serdeczność w kontaktach z dziećmi, aby nabrały zaufania do przedszkolnych opiekunów.

Scenariusz dla dzieci 3-letnich

Temat zajęć  Jestem dzielnym przedszkolakiem, który nie grymasi i nie płacze
Cele operacyjne Dziecko: 
  • rozstaje się z rodzicami bez lęku przed koniecznością pozostania w przedszkolu,
  • rozumie powody pozostania w przedszkolu (praca rodziców, zabawa i nauka z rówieśnikami),
  • nabywa umiejętności rozróżniania emocji i przyczyn ich występowania,
  • uczestniczy w proponowanych zadaniach
Metody
  • oglądowe: oglądanie ilustracji,
  • czynna: udział w zabawie ruchowej ze śpiewem, udział w zabawie plastycznej, słuchowej,
  • słowne: słuchanie opowiadania nauczycielki, udział w rozmowie kierowanej pytaniami nauczycielki
Środki i pomoce dydaktyczne Opowiadanie, ilustracje do opowiadania, pacynka liska, piosenka Jestem sobie przedszkolaczek, papierowe sylwety serc, czerwona farba, pędzelki, ceratki, samoprzylepne elementy pasmanteryjne
Formy pracy grupowa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć

Słuchanie opowiadania ilustrowanego obrazami Lisek zostaje w liskowym przedszk...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI