Dołącz do czytelników
Brak wyników

Przedszkole od kuchni

3 października 2019

NR 50 (Październik 2019)

Jem zdrowo!

Zarówno dzieci, jak i dorośli często borykają się z nadmierną ilością cukru w diecie. Spożywamy zdecydowanie za dużo produktów, skuszeni słodkim smakiem, reklamą czy kolorowym opakowaniem. W przypadku dzieci najczęściej w ich diecie pojawiają się słodycze, słodkie napoje, chipsy, chrupki, żelki, ale również niewinne słodkie jogurty owocowe. W jaki sposób nauczyć dzieci, co oznacza zdrowe jedzenie?

Sposób, w jaki odżywiają się już najmłodsze dzieci, ma olbrzymi wpływ na ich zdrowie, rozwój oraz kształtuje dalsze wybory żywieniowe. Obecność słodyczy w codziennej diecie dziecka może przyczynić się nie tylko do zwiększenia ryzyka próchnicy, otyłości w kolejnych latach, lecz także do zaburzeń w zachowaniu, nadpobudliwości czy wybuchów skrajnych emocji, co mamy okazję coraz częściej obserwować w zachowaniu dzieci. Niestety, rzadko kiedy rodzice wiążą to z nadmierną ilością cukru, jaki dziecko spożywa w ciągu dnia. 

Wielokrotnie spotkałam się z apelem nauczycieli, aby dzieci nie dostawały słodkich napojów. Dodatkowo taki niewinny napój czy jogurt pitny owocowy, który przedszkolak wypije rano, skutecznie zmniejsza apetyt na pełnowartościowy posiłek podany w przedszkolu.

W zmianie nawyków żywieniowych dzieci oczywiście kluczową rolę odgrywają rodzice i ich sposób odżywiania. Z drugiej strony, edukacja żywieniowa powinna dotyczyć nie tylko rodzinnego domu, lecz także całego otoczenia, w jakim rozwija się dziecko. Musimy być świadomi, że informacje, które dzieciom przekazujemy podczas zajęć o zdrowym żywieniu, to spora dawka cennej wiedzy, natomiast w praktyce, w świecie reklam, łatwej dostępności do produktów spożywczych, dzieci nie będą potrafiły poradzić sobie z tak wieloma pokusami. Skuteczne sposoby, jakie stosują producenci, np. kolorowe opakowania z wizerunkiem bohatera z kreskówki na słodkich płatkach śniadaniowych, niestety kuszą od najmłodszych lat i niejednokrotnie są powodem coraz silniej odczuwanych problemów z apetytem u dzieci. 

W takich realiach stała, systematyczna edukacja żywieniowa jest niezbędna na każdym poziomie nauczania. Współpraca rodziców i pracowników przedszkola, połączenie wiedzy z praktyką to skuteczny sposób, aby zdrowy sposób odżywiania stał się dla małych dzieci codziennością, a nie przykrym obowiązkiem. Podczas zajęć, w ramach prowadzonej edukacji żywieniowej, szczególnie warto podejmować z dziećmi tematy dotyczące ilości cukru w diecie i szkodliwego wpływu nadmiaru spożywanych słodyczy na nasze zdrowie. 

Na pewno u dzieci w wieku przedszkolnym trudno oczekiwać jakiejkolwiek samokontroli, ale z pewnością wszelkie działania, np. takie jak m.in. porównanie ilości cukru w sklepowych słodyczach w stosunku do domowych wypieków czy wspólne przygotowanie zdrowych słodyczy, będą stanowiły fantastyczne doświadczenie, w które dzieci chętnie się zaangażują.

Poniżej przedstawiam przykładowy scenariusz na kreatywne zajęcia, podczas których wspólnie z dziećmi zastanowimy się:

  • Dlaczego lubimy słodycze? (smaczne, słodki smak, dobrze nam się kojarzą – urodziny, wizyty gości, paczki do Mikołaja)
  • Dlaczego powinniśmy ograniczać ilość cukru? (chore ząbki, próchnica, bóle brzucha, otyłość, cukrzyca, zmienny nastrój, pobudzenie)
  • Czy wiemy, co jemy? Czyli czy to, co nam smakuje, jest zdrowe dla naszego organizmu?
  • W jaki sposób zastąpić sklepowe słodycze, aby nie trzeba było rezygnować z ulubionych smakołyków?

 

Grupa wiekowa 4-, 5-, 6-latki
Cele główne Wsparcie całościowego rozwoju w czasie zabaw i zajęć dotyczących żywienia
Zadania przedszkola:
  • kształtowanie nawyków zdrowego odżywiania się,
  • uświadomienie, co wpływa na zdrowe odżywianie się,
  • uświadomienie dzieciom, jak prawidłowe odżywianie wpływa na nasze samopoczucie,
  • poszukiwanie propozycji na zdrowe słodycze,
  • uwrażliwienie dzieci na potrzebę przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas działań
  • praktycznych
Cele szczegółowe Przedszkolak:
  • różnicuje produkty żywnościowe z podziałem na zdrowe i niezdrowe,
  • ma świadomość dlaczego należy się zdrowo odżywiać,
  • wymienia przynajmniej jeden skutek nieprawidłowego odżywiania,
  • wskazuje, które produkty powinny być spożywane codzienne, a które sporadycznie
Metody ogólnorozwojowe


Wprowadzenie do zajęć

Nauczyciel rozmawia z dziećmi: Dzisiaj dowiemy się, czy wszystkie produkty, które jemy, są tak samo dobre dla naszego zdrowia, i skąd możemy czerpać informacje na temat produktów, które spożywamy na co dzień. 

Zwraca uwagę, że wybór dostępnego towaru w sklepach jest olbrzymi. Poszczególne produkty różnią się nie tylko ceną, lecz także jakością. Za każdym razem podczas zakupów podejmujemy decyzje, który produkt warto kupić. Ważne jest więc, abyśmy wiedzieli, jak odróżnić produkty korzystne dla naszego zdrowia, i mogli również pomóc rodzicom podczas zakupów.

Codziennie spożywamy posiłki, jemy produkty, które dostarczają nam energii niezbędnej do zabawy, nauki oraz wielu witamin i ważnych dla naszego zdrowia składników. 

Nie zawsze jednak to, co tak bardzo lubimy i chętniej jemy, jest dobre dla naszego zdrowia. Dzisiaj poznamy produkty, które są szczególnie ważne dla nas, i te, które co prawda są smaczne, ale powinniśmy spożywać z umiarem. 

Tak samo jak samochód potrzebuje dobrego paliwa, aby mógł jeździć, tak my potrzebujemy dobrych źródeł energii na co dzień. Gdyby tata zatankował gorsze paliwo, to przez jakiś czas samochód mógłby jeździć, ale dość szybko by się popsuł. Podobnie jest z nami. Jeśli zjemy coś mniej zdrowego i w nadmiarze (słodkie napoje, kolorowe cukierki) lub unikamy spożywania właściwych produktów, np. warzyw, owoców, kasz, wówczas szybko czujemy się osłabieni i możemy zachorować. 

Jak wtedy możemy się poczuć? (Dzieci podają przykłady, np. boli nas brzuch, możemy mieć gorączkę, bolą nas ząbki). 

Jakich produktów nie powinniśmy jeść zbyt często? (Dzieci podają swoje propozycje, a nauczyciel uzupełnia, wskazując przede wszystkim na sklepowe słodycze, kolorowe żelki, słodkie napoje, chipsy).

Nauczyciel przypomina historie bohaterów, którzy z powodu łakomstwa dużo gorzej się poczuli.
 

Stanisław Jachowicz, Chory kotek
Pan kotek był chory i leżał w łóżeczku,
I przyszedł kot doktor: „Jak się masz, koteczku?”.
„Źle bardzo…” i łapkę wyciągnął do niego.
Wziął za puls pan doktor poważnie chorego,
I dziwy mu śpiewa: „Zanadto się jadło,
Co gorsza, nie myszki, lecz szynki i sadło;
Źle bardzo… gorączka! źle bardzo, koteczku!
Oj, długo ty, długo poleżysz w łóżeczku,
I nic jeść nie będziesz, kleiczek i basta:
Broń Boże kiełbaski, słoninki lub ciasta!”.
„A myszki nie można? zapyta koteczek,
Lub z ptaszka małego choć parę udeczek?”
„Broń Boże! pijawki i dieta ścisła!
Od tego pomyślność w leczeniu zawisła”.
I leżał koteczek; kiełbaski i kiszki
Nietknięte, z daleka pachniały mu myszki.
Patrzcie, jak złe łakomstwo! kotek przebrał miarę;
Musiał więc nieboraczek srogą ponieść karę:
Tak się i z wami, dziateczki, stać może;
Od łakomstwa strzeż was, Boże!
Nauczyciel omawia wiersz:
Jak myślicie, dlaczego kotek źle się poczuł?
Jakich produktów powinniśmy unikać?
Co to znaczy „zdrowo się odżywiać”? Co warto jeść?


Zadanie 1. 

„Wesoła buźka – smutna buźka” 

Cel: Oglądanie i wybór obrazków różnych produktów spożywczych. Segregowanie na produkty zdrowe i takie, które należy ograniczać. 

Potrzebne materiały: Sklepowe gazetki promocyjne produktów spożywczych, nożyczki, kartka czerwona i zielona lub dwa pojemniki i symbole uśmiechniętej/smutnej minki, ilustracja piramidy zdrowego żywienia (aktualna wersja z 2019 r.).
Nauczyciel przedstawia dzieciom ilustracje produktów spożywczych wyciętych z gazetek sklepowych. Warto, aby to były produkty ogólnodostępne, znane dzieciom, ważne w prawidłowym żywieniu dzieci (mleko, kasze, owoce, warzywa, ser, pieczywo itd.) oraz produkty mniej pożąda-
ne, takie jak słodycze, słodkie napoje. 

Dzieci odkładają ilustracje do symbolicznych koszyków z podziałem na: 

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy