Jak wesprzeć przedszkolaki w radzeniu sobie z lękiem?

Temat numeru

Pandemia, a szczególnie jej początek, była czasem bardzo stresującym nawet dla nas, dorosłych. Nie wiedzieliśmy, co będzie, jakie zagrożenie niesie ze sobą ten nowy patogen. Nie mieliśmy żadnych zasobów z własnego doświadczenia, aby poradzić sobie z tą niewiadomą. W odróżnieniu od dorosłych dzieci rozwojowo mają mniejsze możliwości konstruktywnego poradzenia sobie z sytuacją kryzysową oraz niższy poziom samoświadomości – rozpoznawania własnych stanów psychicznych i emocjonalnych oraz przekazania ich dorosłym. Dziecku trudniej powiedzieć, „co mi jest”, i określić, „co może mi pomóc”.

Według dostępnych opracowań naukowych (m.in. raport UNICEF, raport magazynu „Małe Charaktery”, raport IPZIN-u na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki) znacząco pogarsza się kondycja psychiczna dzieci i młodzieży. Dzieci przedszkolne w wieku 3–6/7 lat w czasie trwania pandemii COVID-19 były bardzo narażone m.in. na zaburzenia koncentracji, uzależnienie od urządzeń elektronicznych, a także zaburzenia lękowe. Ze względu na niepełny rozwój struktur psychicznych poradzenie sobie z nowym i nieznanym u wielu dzieci wywołało reakcje lękowe. 

POLECAMY

Lęk jest naturalną reakcją organizmu, pojawia się w sytuacji postrzeganej jako niebezpieczna. Kiedy lęk ostrzega przed niebezpieczeństwem i przygotowuje do poradzenia sobie z nim, wtedy pełni funkcję adaptacyjną. Jeśli wpływa negatywnie na zachowanie i samopoczucie, to jego funkcja jest dezadaptacyjna. Na początku pandemii najczęściej mieliśmy do czynienia z lękiem uzasadnionym – odpowiednim do sytuacji, w której występuje. Każdy musiał przeorganizować swoje życie. Dorośli się bali. Nic dziwnego, że dzieciom także zaczął towarzyszyć lęk, częściowo przejęty od dorosłych, częściowo własny. Sytuacje niewiadome, niepewne, nowe nasz mózg automatycznie kwalifikuje jako zagrażające, potencjalnie niebezpieczne. U dzieci występuje ten sam mechanizm. 

Teraz, z perspektywy dwóch lat życia w cieniu pandemii, jako specjaliści pracujący z najmłodszymi mierzymy się z jej negatywnymi skutkami.

Objawy wywołane długotrwałym stresem, napięciem, trwającą pandemią to np.:

  • smutek, strach, złość,
  • zmiana zainteresowań lub brak zainteresowań,
  • brak energii lub nadmierne pobudzenie,
  • trudności z koncentracją,
  • bezsenność,
  • zaburzenia odżywiania lub nieprawidłowy stosunek do jedzenia,
  • pogorszenie stanu zdrowia,
  • objawy somatyczne,
  • obawy o zachorowanie i śmierć własną lub bliskich,
  • ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI