Jak pomóc przedszkolakowi w przeżywaniu poezji

czyli metoda ekspresywnego wykonania utworów poetyckich Alicji Ungeheuer-Gołąb

Psychologia i pedagogika

W pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym ważne miejsce zajmuje poezja. Wiersze są często wykorzystywane w pracy wychowawczej: czytamy je dzieciom, uczymy na pamięć, inscenizujemy, wykorzystujemy przy organizowaniu zabaw ćwiczących wymowę oraz rozszerzających zakres słownictwa dziecka, ale także zabaw i zajęć matematycznych i przyrodniczych. Ta różnorodność wykorzystywania wierszy dla najmłodszych odbiorców sprawia, że często zapominamy o głównych celach czytania poezji. Przecież poezja powinna rozwijać wrażliwość, zachwycać, wywoływać pierwsze refleksje, zdziwienia, radości lub smutki i przeżycia związane z jej zawartością treściową oraz z właściwościami tekstu literackiego tzn. jego wartościami artystycznymi i estetycznymi.

Aby tak się stało, należy zwrócić się ku wykorzystaniu utworów lirycznych, które nieczęsto są brane pod uwagę w pracy z przedszkolakiem. Podczas pracy z dziećmi zauważyłam, że mają one trudności ze zrozumieniem wierszy przekazywanych im w sposób konwencjonalny, czyli wyłącznie werbalny. Kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe podpowiada mi również, że nauczyciele boją się pracować z poezją. Analizę wiersza często wyczerpuje pytanie „o czym był ten wiersz?”. Później pojawia się szereg pytań dotyczących treści utworu. Natomiast słowa często są dla małych słuchaczy niezrozumiałe. Dziecko musi je dopiero przełożyć na czytelny dla niego język ruchów, gestów, dźwięków, barw. Musi je niejako dotknąć, zobaczyć. Wtedy dopiero my – nau...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Wychowanie w Przedszkolu"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI